Singapore : Part III (bye2 spore)

Wednesday, May 04, 2011

Kepenatan masih terasa di hari terakhir kami di Spore; buku lali masih terasa sakit. Memandangkan kami takde plan apa2 di hari terakhir (yg ada dlm kepala cuma teringatkan rumah je) jadi kami habiskan masa dengan mengular ataih katil. Lagi pun malas nak rebut toilet dengan penghuni yang lain. Borak2 dengan adik2, iron baju/tudung; kami check out dalam 10.30 am. Sebelum tu breakfast terlebih dahulu, donut yang saya beli di KL. Mujurlah banyak kuantitinya, Alhamdulillah lepasla untuk alas perut sementara nak tunggu lunch time…Ongkos pun sebenarnya dah kurang, jadinya saya ambil keputusan untuk call maybank utk onkan card bank saya..Alhamdulillah settle wpun jenuhla bersoal jawab dengan mamat cs…



suasana di CT..awal pagi pun dah meriah..

Check out, terus saya bawa adik2 cuci mata di Chinatown. Cuaca pagi tu renyai2 (tiap2 hari hujan) tapi kami redah je..Bestlah CT, barang murah2 kalo nak dibandingkan dengan tempat lain. Buat kawan2 yang ingin mencari FM atau keychain, sini tempatnya. Kalau tidak, sure korang akan menyesal. Kalo di Bugis, FM dijual dengan harga $10.00 utk 3/4 pcs FM tapi kalo di chinatown, $10.00 untuk 7 pcs FM. Untuk keychain pulak korang boleh dapat 10 pcs dgn harga $10.00. Jadinya, silalah ke sini. Makanan halal? Jangan risau. P je ke hujung jalan (South Bridge Road) ada satu kedai halal dan sebelahnya pulak ada masjid (Masjid Jamek Chulia). Senanglah kalo nak solat.


saya sukalah senibina bangunan2 di CT nie..

Kat CT ne pun ada 3 buah kedai menjual kamera. Canon dan Nikon, sebelah menyebelah aje kedainya. Waaaaaa, punyalah hebat godaan yang terpaksa dilalui, duit elek, jalan tutup sebelah mata ajelah..Kalolah ada duit, memang saya borong lens yang ada hehehe~ Buat uncle canon (suka2 ati bagi namakan?) Sila tunggu kedatangan saya, dah janjikan nak bagi disc 50% hehehee...

Ok, lupakan seketika bab shopping ne. Card bank dah boleh pakai jadi saya tinggalkan adik2 di CT dan bergerak ke Menara Maybank (err ada ke menara maybank kat situ hehee). Lokasi dkt dgn Fullerton Hotel. Saya ambil MRT turun di Raffles Place ($2.10). Ngam2 keluar dari MRT, hujan la pulok!! Adoiii, redah ajelah sebab risau tinggalkan adik2 kat CT. Dari stesen MRT kena menapak dalam 5 minit utk sampai ke bank. Tapikan, usaha saya pagi tu sangat2 tidak berbaloi, yelah dari jauh datang alih2 card bank buat hallah pulak. ‘card reader cannot read’ (ampehhhhh!!!). Sungguh tak sesuai utk main2 ok, berkali2 saya try tapi tak berhasil. Ok, takpelah saya patah balik ke CT. Ingatkan nak minta adik2 tunggu di MRT Tg. Pagar aje tapi hp la pulak tak boleh pakai (mcm2 halkan?). Dugaan lagi bila saya ditahan oleh security di stesen MRT. Adakah saya selekeh sangat sampai saya ditahan? Aloooop, saya pakai blouse munge2 dalam hati ada taman lagi tau, kire tak selekehlakan? Atau mungkinkah sebab saya dok pegang peta ke sana ke mari, menggambarkan ada yang tak kena pada saya? Apa pun alasan, tak kisahlah, tak buat salah pun takde sebab utk merasa takut, betul tak?

Uncle guard selongkar beg saya. Takde yang pelik2 pun. Yang ada dalam beg saya tu pakaian, payung dan barang2 sampingan yang lain. Gelak uncle tu bila saya keluarkan payung dan berus gigi (tah apa yang kelakar pun, tak tahulah). Sambil2 dia menyelongkar, saya sempatlah interview beliau. Cehhh rupanya orang PETALING JAYA, MALAYSIA ok. Bukannya orang PETALING JAYA, SINGAPORE (hoh, ada ke PJ kat spore? Hehehe) Leee, orang kg rupanya, panjang citer jadinya. Dokla pot pet, pot pet dengan uncle tu hingga terpaksa minta izin untuk blah. Itu pun dia nak sambung lagi citer, saya terus angkat kaki…Woiiittt, adik2 aku tah apa jadi tau kat CT!!! :D

Alhamdulillah, wpun mcm2 halangan jadi selamat juga saya ketemu dengan adik2. Malas nak ke mana2 lagi, saya bagi cadangan pada adik2 untuk terus ke railway stesen. Saya penat sangat2, kaki saya teramat sakit. Sambil2 tu tawakal mudah2an dapat tukar tiket train dari malam ke petang. Untuk ke Tg. Pagar kami ambil MRT ke Outram dan ambil East-West Line terus ke Tg. Pagar. Kiranya ne percubaan berani matilah sebab jarak dari MRT stesen Tg Pagar ke stesen keretapi memang agak jauh jaraknya. . Syukur adik2 pun tk merugut bila diberi cadangan menapak sahaja. Rasa bangga la pulak bila derang kata trip kali ini yang paling best hehehe~

Map tunjuk arah berlainan, bila tanya orang derang tunjuk arah yang berlainan. Jadinya, guane? Hehehe~Oklah, percubaan pertama kami percaya kepada info yang disampaikan oleh penduduk setempat. TETAPI sayangnya, pusing punya pusing kami sampai semula ke tempat asal (stesen MRT). Angin wehhhh!! Discuss dengan adik2, study map betul2 kami ambil keputusan utk ikut ajelah arah yang ditunjukan dalam map. Maksudnya kami kena ambil arah yang bertentangan. Giler jauh beb nak patah balik. Kami susuri Prince Edward Road, terus ke Shenton Way Road. Rehat sat kat bus stop yang ada. Ingat nak naik bas aje tapi bas tak muncul2. Jadinya adik2 putuskan utk jalan kaki aje. Dahla hujan, redah lagila nampak gayanya. Dari Shenton Way Road kami terus ke Keppel Road dan terus menyelusuri jalan tersebut hingga ketemu stesen keretapi. Terus terang, kaki saya mmg dah tak terdaya, berjalan pun rasa mcm tak jejak tanah. Alhamdulillah, bila dari jauh dah nampak car park stesen, masing2 jadi teruja yeayyyyyyyyyyyyyyy berjaya beb!! Bangga giler :D


Stesen keretapi Tg. Pagar. Beroperasi sampai hujung bulan 6 ne aje pastu segalanya akan berpindah di Woodlands dan segalanya akan jadi sejarah...

Kami sampai di stesen dalam 1.10pm. Perkara pertama yang kami buat ke kaunter KTM untuk tukar tiket. Sayang seribu kali sayang, train baru 10 minit berlepas huhuhu (mujur hati sangat tabah, kali tidak ada yang meraung hentak2 kaki di situ tau). Nak tak nak, kenalah tunggu ketibaan train berikutnya jam 9.30 mlm (giler lama ko nak tunggu) huhuhu. Untuk berpatah balik ke town, dah tak larat sangat dah jadinya kami buat keputusan utk lepak saja di stesen keretapi.
gerai fav kami..nasi lemak derang sedap giler tau!! beroperasi hingga penghujung bulan mei ini sahaja..pasne semua tak tahulah kemana arah tujuannya..

Menu tghari..3 pinggan ne baru $8.20

Aktiviti seterusnya adalah melantak MAKAN. Lapar beb!!! Masing ambil nasi di warung fav kami. Alhamdulillah, settle semuanya lepak sat dan saya bagi cadangan kat adik2 utk lpak kat surau sebab kepala saya bagai nak pecah sakitnya. Lama giler saya membuta, sedar2 dah 3.30pm terus solat. Sangat baguskan, lepas makan membuta? :D Kepala masih ada bunga2 kesakitan, tak lalu nak berbaring lagi saya ajak adik2 lepak dibangku yang disediakan untuk memerhati gelagat pengunjung2 lain. So bertapalah kitaorang kat situ.

Dalam 6.30pm kami ambil keputusan utk mandi di toilet yang disediakan; $1.00/entry. Badan melekit giler, tak mampu nak bertahan rasanya kalau tak mandi. Settle semuanya kami kembali café untuk dinner. Memandangkan baki duit hanya $10.00 (sadis giler :D), sorang kena beli makanan dengan harga tidak melebihi $3.00 (peraturan nie Ckin yang buat, sgt kedekutkan? D) Ckin ambil nasi + ayam masak merah, angah pulak ambil burger ayam special (sgt sedap ok) dan saya ambil cakoi bakar (perghhh sedap giler beb!!). Ada baki $1.00 buat beli panadol :D Berkelahla kami adik beradik di bangku KTM tu hehehe~ Perut kenyang, p solat dan terus sedia untuk berangkat. Alhamdulillah, kali ini train tak delay, tepat 10.30pm gerak balik KL..


cakoi bakar, aduhhh tak boleh tahan beb!!sgt sedap..boleh pilih samada nak $3/$4/$5/$6

oooo balik puchong...

Keadaan dalam train, sangat2 la sejuk. Sungguh saya tak boleh nak bertahan wpun saya dah sarung stokin dan bersweater. Sebab terlampau sejuk, saya rasa mcm nak je menangis (rasanya kalolah sebelah saya ne, angah @ cikin dah lama dah saya peluk); tido pun tak berapa nak lena. Setelah berjam dok tahan sejuk, train selamat tiba di KL Sentral jam 7.00 am. Breakfast dulu di McD (Ckin belanja) dan terus ambil bas balik ke Puchong…

pening kepala bau kopi..tapi kopi ne utk angah..saya minum teh o je...

Alhamdulillah, wpun dengan budget yang ala ada dan tidak berjaya jugak kami sampai ke Spore. Syukur bila tengok adik2 happy. I’Allah ada rezeki, pasti akan trun lagi…
****
Saya hairanlah dengan tabiat orang2 kita,kenapa ye kita2 ne akan bersikap 'BERLAGAK NAK MAMPUS' bila di luar negara lebih2 lagi kalo bertembung dengan orang2 kita sendiri? Kalo nak berlagak sekali pun berpada2lah, bak kata fatt takat naik AA~SEMUA ORANG BOLEH TERBANG (hoh!) atau naik train (2nd kelas) baik lupakan ajelah. Takde beza pun. Kalo naik MAS~Bisnes Class atau jet pejuang (erkk) nak berlagak, hah ini barulah saya boleh terima sebab saya tahu sampai mati pun saya takan mampu punya..Patutnya, manis2kanlah muka. Tak salah pun. Sekali kita tersenyum berapa banyak pahala yang kita dapat tau. Lagi pun, komuniti kita kat luar bukanlah ramai; kita memerlukan antara satu sama lain (kalolah apa2 jadi, kan senang).

You Might Also Like

3 comments

  1. aku boleh bayang camne korang menapak jauh berkilo2 dgn brg..mesti seksa. aku dah penah rasa dulu masa bwk beg 60L dgn troli beg lagi..masa tu tak taula aku beli apa smpai berat gile..rasa nak buang je skit2 brg kat tepi jln..hahaha..tp sume tu kenangan.

    nti satu hari ko duduk2 lepak cuba ko flashback memori time travel..aku gerenti ko akan sengih sorg2...sbb pglmn ko tak sume org rasa...betul tak?

    aku gak penah rasa duit ngam2 je dlm poket...nak beli mknan pun kene make wise choice gitu..at that time aku rasa nak jerut je leher kastemer servis maybank sbb janji nak betulkan masalah kad atm aku tp tipu..siap suh aku tukar kad baru waktu tu jgk..mmg bodohla sbb time tu aku kat nz nak balik camne ingt dekat ke nak balik semata2 nak ganti kad atm yg pathetic tu..

    tp sume tu dh jadi kenangan..apapun, jgn jadikan setiap pglmn buruk tu alasan utk guit dr travel :)

    ReplyDelete
  2. 100% agreed fatt..apa yang aku dah lalui saat nie pun, bila aku kenang balik tersengih2 aku dibuatnya..mcm tak betul pun ada tapi tulahkan hanya kita sahaja yang tahu apa yang kita dah lalui..apa yang kita share dkt sini, pic2 yang ada tak sama dgn apa yng dah kita lalui...

    apa pun aku bersyukur sgt2 beb sebab dpt lalui pengalaman2 ini...

    sebut pasal customer service nekan, aku nak sgt complaint kat big bos drang suruh minah2/mamat2 cs ne kurangkan bercakap...derang ingat kita call dari o/sea ne murah ke apa..huhuhu

    1st time pengalaman aku ke luar, BDO (sebab tu aku ckp aku jadi sendu kalo p BDO)..dahla bawak family, duit semua licin tinggal syiling je ko.time ne aku rasa nak meraung dah, bersalah sgt2 dgn family aku sebab kedekut nk bawak duit lebih :D nasib baik ada sorang hamba Allah (org sana) bagi aku pinjam hp dia utk aku call cs maybank...kalo tidak aku tak surelah apa jadi beb...

    haih, memang pengalaman berharga...

    ReplyDelete
  3. saya suka dgn nota kaki hat yg bawah skali tu...
    jenuh dok senyum.. sengih2 pun hade kot
    terbaru kejadian kat sunday nite market chiang mai
    laga2 bahu je kot, tegur dari Malaysia ke?
    dia jwb ye.. tanya hat lain... sumpah rasa sedey
    mementang le kite tahap2 jln sesejuk tu pakai tshirt jek
    dia pakai trench coat kot... hehehehe

    ReplyDelete

Subscribe