Singapore : Part II

Tuesday, May 03, 2011

Hari kedua bermula seawal 6.30 am. Perkara pertama sebelum melangkah keluar, study map (mrt map dan spore map).


Destinasi pertama Arab Street utk pekena murtabak zam zam ala kazam yang femes tu.. Berdasarkan map,kami perlu mengambil MRT (North East Line) dari Chinatown turun di Dhoby Ghaut (exchange to North South Line) dan ambil train ke Bugis (East-West Line) dengan tambang $2.30 (deposit $1, bila kita pulangkan card kita akan dapat balik deposit $1 tu). Elok2 aje keluar dari MRT, hujan la pulak, alahai. Payung memang kitaorang bawa tapi masalahnya kitaorang tinggalkan di hostel, sengalkan? Jadinya, kami redah ajelah hujan yang turun tu (anggap ajelah tak basah), terus ke zam zam. Alhamdulillah, mgkn sebab hujan orang pun tak ramai jadinya tak payahla nak buang masa menunggu. Di sini kami order murtabak ayam ($7.00 utk 3 org makan), roti prata bawang - $2.00 (sedapnya) dan teh tarik (mabelessss). Banyakkan kitaorang makan? :D Sebenarnya sengaja sebab nak skip lunch. Jadinya, walaupun dah nak termuntah dibuatnya terpaksala jugak gagahkan diri menghabiskan murtabak yang giler banyak tu...Adoila, adik2 saya ne memang sengallah!! Total untuk breakfast aka lunch $12.40.

Destinasi seterusnya Istana Kg. Glam. Oleh kerana hari masih awal pagi (istana pun tak buka lagi utk pengunjung), saya ajak adik2 menyelusuri North Bridge Road secara santai. Punyalah lenggang kangkung sebab nak mengisi masa terluang hinggalah kami singgah di satu kedai menjual mainan utk kanak2 (ini aje kedai yang buka, yang lain semua tutup). Hampir ½ jam kami di sini mencuci mata. Murah sangat2lah barangan kat sini. Barangan utk baby pun murah (tapi jangan la pulak gatai p convert ke RM, mau menangis tak berlagu nanti). Angah siap berangan kalo dah ada baby nak datang sini shopping (yolah tu, kan Ngah?). Pusing2, kami ambil keputusan utk beli Lego buat Qalesya ($9.90) dan anak patung gedik2 utk anak buah Angah (3 -> $10.00). Settle, kami teruskan perjalanan hingga ke hujung. Ada textile center la kawan2. Saya tanya adik2 nak singgah @ tidak, masing2 kata “tak nak” jadinya oklah, terus masuk ke Pahang Street untuk ke Istana Kg. Glam. Saya sukalah suasana di sekitar Kg, Glam ne. Bangunan cantik2 dan kemas sgt2.



Pada sapa2 yang berhajat ke S’pore, saya memang cadangkan p lah singgah ke Istana ne. Tak rugi pun, masuk percumalah kawan2. USS yang mahai nak mampuih tu boleh kita p takan tempat free macam ne tak sudi nak singgah kot? ;-) Melangkah masuk, ada model kapal2 dan beberapa barangan seperti tepak sirih, keris dan sebagainya. Makin ke dalam akan kedengaran syair yang mendayu-dayu. Adik saya kata, meremang dibuatnya (err saya pun rasa mcm tu). Teruja sangatlah masuk sini, emm paling mengimbau kenangan adalah model rumah masyarakat melayu di zaman 70an/80an. Alahai sebiji macam deco rumah nenek tau. Dengan gobok, dapor kayu, tv ada pintu (hehehe), sejadah merah tergantung, ehhh memang macam rumah nenekla (sungguh tak tipu :D). Hah, ada juga set pengambaraan filem bujang lapok tau, siap ada 2 biji botol bawah katil Sudin (utk panggil mata ayer :D)

Puas di Istana Kg. Glam, kami bergerak keluar menuju ke Masjid Sultan. Menyelusuri jalan ke masjid, saya singgah di kedai menjual poskad dan setem untuk kawan2. Kalo sapa2 nak cari setem di area Kg, Glam ni, cari kedai ‘Melor ‘s Curios, No. 39. Sini satu2nya kedai yang ada menjual setem (owner pakcik dari Melaka). Dapat apa yang dihajati, terus ke Masjid (tak jauh pun, depannya aje). Kami duduk di masjid menghayati suasana dan menginsafi diri. Saya ambil kesempatan untuk menulis poskad buat kawan2 dan 10min sebelum 12 pm kami diminta beredar kerana pihak masjid perlu bersedia untuk solat Zohor. Kami pusing2 kawasan sekeliling dan terus ke Bugis Village (adik2 nak cari barang) menyelusuri Raffles Hospital (emm sekali tgk tak mcm hospital pun, macam shopping complex, punyalah mewah). Di sebelah kanan hospital (Victoria Street), ada food court tau tapi saya tak surelah ada makanan halal atau pun tidak di sini. Teruskan perjalanan dan singgah sat di Bugis Junction (sempat sambar beg utk kamera dgn harga $13 after disc). Pusing2 sat dan terus ke seberang utk ke Bugis Village (lebih kurang seperti Petaling Street la jugak). Ingat nak cari durian yang best kat sini, tapi hajat tak kesampaian, adik2 tak nak la pulok (menci tau!!).


Bugis Village


nasi ayam mati kena penyek

Ingat tak, sebelum ini saya ada bgth nak skip lunchkan? Hehehe~ Sebab naik angin dengan adik2 saya cancel niat tak nak lunch tu..Saya angkut budak2 tu pekena nasi ayam penyet di satu kedai mamak berhadapan dengan Bugis Junction. Bengang punya pasal, wpun perut ala2 nak meletup licin sepinggan nasi :D ($4.50). Sambil makan2 tu bincang dengan adik2 dan dengan kuasa veto yang ada next destination, Singapore Flyer :D Tapi sebelum tu, kena singgah dulu di Toy Museum (near Bras Basah Road). Ne pun satu hal jugaklah, jenuh dok pusing2, signboard bukan main gah tapi bayang museumnya tak nampak2. Dua tiga kali pusing2, alih2 adik2 bgth museum tu dalam café apatah. Cehhh, boleh pulak macam tu. Sebenarnya saya dan angah tak teruja pun nak masuk, tapi sian pulak Ckin punyalah teruja. Ingatkan free rupanya sekali masuk $15.00. Gilossss ko!! Demi Ckin, pejam mata ajelah keluarkan duit huhuhu~ Saya dok bayangkan museum ne sehebat toy museum di Penang tapikan, kan, kan nan-ado. Ehh, malas nak komen lebih2 cuma apa yang boleh saya katakan masuk dengan muka teruja, keluar dengan muka kecewa….Sian Ckin, sebabnya puas jugakla kitaorang membebel2 kat dia sebab gatai sangat nak masuk museum tu sambil berpatah balik ke main road (Beach Road). Entah rezeki ke apa, kebetulan utk ke main road saya ternampak kedai menjual barangan bakery jadinya takan nak lepaskan peluang, betul tak? Singgah lagi :D. Barangan wilton agak murah disini, acuan utk coklat pun ada mcm2 bentuk (tak beli pun). Saya cuma tertarik dengan acuan utk buat mousse ($4.00) dan colour powder utk macaron ($2.50). Saya borong dua barang ini utk next project.

Raffles Hotel, mimpi ajelah nak bermalam di sini..


Toy museum yang err....


Singapore Flyer


Perjalanan diteruskan (kaki dh start sakit2, tapi semangat membuak2) untuk ke Singapore Flyer. Kami singgah di Suntec City utk cari post office (punyalah jenuh nak mencari huhuhu). Angah pula dah bising nak cari tempat solat, saya try cari dalam mall, takde pun. Tengok dalam map, paling dekat di UOB Plaza berdekatan Clarke Quay. Alahai, seksa sungguh. Setelah berbincang kami teruskan menapak ke Singapore Flyer (giler jauh ko, saya rasa macam buku lali ne dah nak tertanggal dari tempatnya huhuhu). Mujurlah tak giler nak menapak ke Marina, kalo idak sure petang tu saya masuk hospital gara2 buku lali tertanggal :D. Kami singgah sekejap aje di Spore Flyer, hanya utk ambil gambar dan terus berpatah balik utk ke masjid di UOB Plaza. Oleh kerana kesuntukan masa, kami ambil keputusan utk ambil train. MRT terdekat dari Spore Flyer adalah stesen Promenade (Circle Line), utk ke UOB Plaza kami perlu turun di Dobby Ghaut ($2.10) dan ambil North South Line, turun di stesen Raffles Place ($2.00). Nak mencari masjid ne pun masalah juga sebenarnya. Kami bayangkan betul2 masjidla tapi sebenarnya masjid ini terletak di basement UOB Plaza. So mata kena buka luas2 utk mencari arah. Alhamdulillah, lega sangat2 bila yang wajib dapat diselesaikan. Kaki semakin sakit jadinya saya ajak adik2 lepak di tepi Spore River sementara menunggu Maghrib sebab selepas itu saya nak bawa adik2 makan sate di Lau Pa Sat, Cross Street.

kena cari betul2, baru jumpa...


mencakar pencakar langit...


Cantik sangat2 kawasan sekitar Spore River ne kawan2. Berhadapan kami Asian Civilisations Museum. Bersebelahannya ada Stamford Raffles Statue (dari jauh pun nampak) dan beberapa bangunan lain. Ingat nak bergambar dgn SR tapi malasla pulak nak menapak (penat sangat ok). Jadinya kami lepak ajelah di pinggir sg sementara menanti maghrib (1 ½ jam jugak kot kami di sini) sambil memerhati gelagat manusia yang lalu lalang.

Seterusnya, saya ajak adik2 singgah di Merlion Park, konon2nya nak tgk singa tapi rupa2nya singa dah kena kurung dalam bilik ye kekawan (sayangnya). Derang buat hotel kat situ..Dah takde singa, frust betul. Snap ajelah picture apa yang ada dan kami meneruskan menapak ke Lau Pa Sat. Berdasarkan map, macam dekat aje rupa2nya giler jauh ko..adoiii kaki bertambah sakit tapi demi sate saya gagahkan juga :D Setelah sesat tah di mana2, setelah puas bertanya akhirnya sampai jugak. Apa yang boleh saya katakan, teruja (tak hbs2 terujakan? :D). Giler besar tempat ne kawan2, siap terbahagi kepada beberpa bhgn lagi tu..nak makan apa, habaq main je..yang halal, haram semua ada hehehe~ Kalo nak makan sate, kena p belah belakang (cari ajelah kawasan asap berkepul2)..mak aiii giler ramai manusia ko!! Kalo tak silap saya ada 8 gerai sate, pilih aje nak yang mana satu. Ingat nak makan Fatman Sate (derang kata sedap) tapi takde rezeki, kitaorang layan sate gerai no 6. Sedap sgt2, secucuk $0.60, apa yang penting jgn lupa try Prawn BBQ ($2.00). Err jangan tanya sedap ke idak, kitaorang tak rasa pun sebab ongkos tak cukup hahaha~ Dah nama pun nak rasa bukan nak melantak jadinya kami ambil 10 cucuk sate ayam, 5 cucuk sate daging (sgt sedap ok!) dan 2 biji ketupat (rumusan dari adik2, nanti nak datang sini lagi bawa mak dan yang lain2 :D). Lepak sat sementara tunggu sate hadam hehehe~ dan kami terus gerak kembali ke stesen Raffles Place untuk kembali ke hotel di Chinatown ($2.10). Penat sangat, pengsan sampai ke pagi….


Lau Pa Sat, sila jangan bercita2 nak diet kalo teringin ke sini. Kalo tidak rugi besar!!!

You Might Also Like

2 comments

  1. tengkiu zila..ko buat jgk popup komen ni..aku suka yg gini sbb sng nak bc entry seterusnye :)

    ko tau..last 2 yrs aku pegi cni mencari Lau Pa Sat (mkn sate) tak jumpe..keciwa terus balik hostel makan kat mamak je. sedeh =___=

    ReplyDelete
  2. lerr awat tak ambik taxi je? blh pulak ko terpikir nak patah balik ye...hehehe~

    kedudukan LPS ne mmg jauh pun...adik aku ckp kat ujung dunia hehehe~tapi takpelah, next time kalo ko p singgah sini tau, WAJIB!!! hehehe

    ReplyDelete

Subscribe