Mynmar 2015 : Day 5 (Part III) ~ Silver, Rokok Mynmar & Sutera

Sunday, June 21, 2015

Sambungan dari Mynmar 2015 : Day 5 (Part II) ~ Floating Garden & Temple Market, Inle Lake

Dah puas cuti-cuti mata kat pasar, bagi makan merpati dan sebagai kami bergerak menuju ke lokasi berikutnya. Seriuslah takde idea kat mana. Inle Lake ne memang sangat besar, dari satu tempat ke tempat yang lain, nak sampai berjanggut lah juga dalam bot. Kalau tak lena memang tak sah. Cuaca memang panas terik tapi mujur jugalah berangan kalau tidak mau pengsan kami dalam bot tu lebih-lebih lagi perut masing-masing dah mula menyanyi riang; perjalanan pun masih panjang.
 Tengah kutip rerumpai kot? Entah hehehe.
 Nam Pan
 Bila tengok rumah ne memang terus teringat cerita Nang Nak tu.

Mula-mula kitaorg dibawa ke perusahaan silver. Emm, masuk memang free. Adalah derang buat demo sikit-sikit tapi tak berapa nak ambil tau sangat pu. Macam boring je. Dengar pun sebab menghormati tuan rumah (kononnya). Demo pun sudah pastu kitaorang dibawa ke ruangan pameran. Emm, memang agak menarik tapi masalahnya saya ne memang tak pakai barangan perhiasan. Lagi pun, duit pun takde. Haruslah berjimat cermat dengan apa yang ada. Terus-terusan kami didesak sampai minah tu bagi diskaun 50% pun kami tetap tolak dengan baik.
Nelah tempat pembuatan baranag silver tu. Rumah aje pun.
 Demo
 Derang tengah buat cincin time ne.

Lepas tu kami gerak pula rumah berikutnya untuk tengok cara-cara pembuatan rokok Mynmar. Seronok gak lepak sini, leka menyaksikan demo pembuatan rokok. Mereka claim rokok ini sihat tau sebab bahan-bahan yang digunakan adalah dari tumbuhan.

"The cheroot has both ends clipped and is made with a blend of tobacco and fragrant wood chips, then rolled up with the dried and flattened “tha nat phet” leaf. A filter is added made of dry corn husks or sugar cane fibers for a stronger smoke. It is said that the cheroots are sweet in taste and fragrant and, thus, freshen the mouth" [MynmarBurma.com]
 
Kami tengok derang buat rokok Mynmar di sini.
Tha nat phet - rupanya tak ubah macam daun sirih tapi tak berbau
Demo buat rokok, laju giler derang buat. Dah macam tengok robot pula bekerja hehehe.
 2 jenis rokok yang dijual di sini. Yang warna gelap tu harganya lebih mahal dan katanya rasanya lebih 'strong'.

Sekali lagi saya tak beli apa kat sini. Cukuplah sekadar gambar aje buat kenangan hehehe. Seterusnya kami bergerak pula ke perusahaan sutera menggunakan getah batang teratai. Lokasi agak jauh so kami perlu kembali ke bot. Pakcik boatman ada jugalah tanya nak singgah makan dimana-mana tapi kami bagitahu beliau tak perlu. Cukuplah tinggal saki-baki roti sandwich, pisang kecut dan epal benyek yang dibekalkan kepada kami oleh pakcik guesthouse. Makanan ini jugalah yang kami kongsikan bersama dengan pakcik boatman. Kesian pula tengok dia kelaparan disebabkan kami.
 Sutera dari getah batang teratai.

Menurut minah yang menjadi guide kami, sutera yang dibuat dari getah batang teratai ini harganya lebih mahal dari sutera menggunakan ulat sutera. Kainnya pun memang lebih lembut dan saya sendiri pun sebenarnya tergoda. Nak je beli tapi bila dibagitahu paling murah pun dalam USD90 errr terus sedar diri, tarik tangan pelan-pelan dari poket dan terus sedar diri. Takpelah, lain kalilah. Tapikan, serius cantik.
 Di sini memang macam-macam ada; memang rambang mata dibuatnya.

Sebelum kami blah dari tempat ne dengan rasa kecewa sempatlah kami sambar sehelai shawl untuk teman yang tak sihat tu sebagai ganti dirinya yang tak dapat turut serta bersama kami hari ini. Dari sini kami dibawa pula ke tempat pembuatan bot tapi serius boring tak hengat donia! Tak p pun takpe tau! Nak ambil gambar pun tak koser hehehe! Kami singgah di situ dalam 5 minit aje pun lepas tu terus ajak pakcik boatman blah. 
 Air yang tenang, kami borak-borak juga pasal buaya. Kotlah ada buaya kat sini ke kan ;-)
 Suka suasana di sini

*bersambung untuk Kayan Tribe

You Might Also Like

8 comments

  1. Cantiknya pemandangan, tolong view blog saya, http://mybeautifuljourneydream86.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi kama,

      terima kasih sudi singgah nanti...InsyaAllah, saya akn singgah ke blog kama juga :-)

      Delete
  2. ngirit bener mbak Zilla. tidak beli apa apa, makan juga tidak... xixi.
    btw orang yg demo itu laki laki atau perempuan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..

      gimana mau berbelanja mas jika ongkosnya nggak ada :D bab makan tu memang tak berani..biarlah kelaparan asalkan tidak termakan 'benda' yang tak sepatutnya..pendemo, ada cewek dan ada cowok..

      Delete
  3. Adoi tensinya tgk entry ni, burn tiket dan visa myanmmar 2 thn lepas..sampai ke sudah tak sampai2 lagi..bila tah nak sampai :((

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na, takpe...ada rezeki mesti ko sampai juga Mynmar ne satu hari nanti :)

      Delete

Subscribe