bandung yang best part 3

Tuesday, May 18, 2010

Ok nak sambung citer….

Ini kali ke 2 la saya ke Bandung dan kali pertama buat Aida dan Yanti. Memandangkan sebelum ini saya dah p ke Tangkuban Perahu dan Kawah Putih, saya plan sesuatu yang berbeza untuk teman2 saya ini. Ala boringla asik p tempat yang sama aje lagi pun Kawah Putih di tutup kepada umum kerana pembinaan jalan ke sana (maybe akibat gempa aritu kot), manakala Tangkuban Perahu ala tak yah p pun takpe bukan boleh turun ke kawah pun (sian budak2 tu :D). Selain dari factory outlet yang ada tuk diserang oleh kawan2 saya tu, saya plan ngan supir tuk ke Puncak dan Indonesia Safari (info pasal tempat nie saya dapat dari internet).

Pada sapa2 yang tak penah p sana lagi, perbezaan waktu 1 jam lewat tau. Maksudnya kalo sini 5 am sana baru 4 am. Saya memang hadapi masalahla pasal waktu nie, susah nak sesuaikan diri. Subuh 4 am dah masuk dah, 6pm dah maghrib; 6am dah terang benderang, 6pm dah gelap gulita.

Mengenai pengangkutan, selain daripada menggunakan perkhidmatan supir (surveyla kat tenet ye), korang boleh guna angkutan kota dan teksi. Tapi saya rasa menggunakan supir lagi jimatla. Agkutan kota memang murah tapi kena tahula ke mana korang nak p. teksi pun boleh, tapi make sure poket tebal..kerenah pemandu teksi ne korang paham2la takde beza macam kat mesia, tempat nak p dekat aje tapi dia punye lah pusing, sakitnya hati..huhuhu~baru letak kaki sebelah dah kena 5000 Rupiah dan 1000 Rupiah akan dikenakan untuk parking, so kalo korang tak nak bayar duit parking tu korang terjun la dari teksi tu ye…huhuhu (kitaorang dah terkena tau). Nasihat saya, pandai2 nak wat pilihan pengangkutan di sana ye…

Saya puas dengan percutian kali ini. Ehh jangan la salah sangka, bukan puas sebab berjaya habiskan duit yek (saya takde duit pun) saya puas sebab kitaorang dibawa ke tempat yang paling murah hingga yang ke tempat yang boleh tahan harganya. Outlet memang banyak giler, ckap aje korang nak beli apa semua ada (paling best tgk pakaian budakla, saya mabuk.mujur takde anak lagi hehehe). Untuk outlet, korang boleh try ke Jalan Dago dan Jalan Riau, Rumah Mode, Secret, Danatello, Heritage dan macam2 lagila ada (cuma kalo ke outlet ne x blh tawarla). Kalo nak cari kain ela, telekung, tudung dan sebagainya pasar baru tempat terbaik (hah, kat sini tawarla selagi termampu). Nak cari anak jin, bapak jin, mak jin err atau lebih tepat jeans dan kaum kerabatnya try p Toko 3 ye, kalo nak cari lukisan ada satu jalan ne (lupala nama jalannya), sepanjang jalan ada juai lukisan. Nak cari barangan murah p la Cihampelas isshh byk lagila tempat yang tak boleh saya nak ingat tempatnya. Oh ye, kat sana pun ada Sogo tau, p ajela Paris Van Java (brgan takde beza pun macam kat Mesia, rugilah p sini) dan kalo tingin nak p pasar derang hah, setiap ahad di depan gedung sate (bapokk giler besanya, nak tanggal lutut saya ne dibuatnya, sampai sesat2la kitaorang nak cari jalan kuar huhuhu). Pasar ne buka pukul 6am-12 tghr, saiz 5x ganda besarnya dari pasar tani kat mesia nie…walaupun pasar, handbag cantik2 tau!!!

Cukupla pasar tempat shopping ekkk..nanti saya sambung pasal lain pulak…


tak sure jalan apa, tapi sepanjang jalan ne penuh ngan kedai2 jual barangan perkawinan...murah2 tau..

cihampelas...


Cihampelas lagi...
ne kat pasar baru ye kawan2...

masih di pasar baru..kain cotton dalam gambar tu 20,000 rupiah semeter
ne kat kawasan barangan kulit, Jln Cibaduyut..
pasar di gedung sate..

emm, teringat kat seseorg bila melihatnya...
khas tuk Nedia...comeikan? (gambar ehsan Aida :D)
hasil rampasan..gilakkkkk...

You Might Also Like

0 comments

Subscribe