Trans Java : Part I

Sunday, April 03, 2011

Alhamdulillah, trip kali ini berjalan lancar walaupun pada awalnya mcm2 masalah timbul. Kesihatan kurang baik, berulang-alik ke klinik setiap hari, nenek yang terlantar sakit di hospital, masalah tiket dan mcm2 lagilah; memang patah semangat sebenarnya. Hari berlepas ke Bandung tu pun nyaris2 saya terlepas flight sebab mcm2 dalam kepala; dgn sesen rupiah pun takde dalam poket, issh tak taula macam mana nak cakp.Apa pun mgkn dah memang rezeki saya utk ke sana, Allah permudahkan segalanya walaupun mcm2 benda terpaksa saya hadapi. Alhamdulillah!


Saya gerak sendirian dari KL ke BDO memandangkan rakan2 yang lain menaiki flight awal pagi ke sana. Sorang pun soranglah, mcm tak biasakan? huhuuh~perjalanan dari KL-BDO mengambil masa 2 jam tapi tak terasa pun sebab leka berborak dengan penumpang di sebelah saya..Urusan di kaunter imi pun mudah, tak payah nk scan sampai ke semua jari sebab rekod saya sudah sedia ada dalam sistem derang cuma saya sangkut di kaunter pemeriksaan bagasi (tengkorak betulla!). Saya dah bgth apa yg saya bawak, mana tempat yg nk ditujui dan segala aktiviti yang bakal saya lakukan tapi derang tak percaya. Hah, nak selongkar sangatkan, selongkarlah ada saya kisah!! Geram jugak sebenarnya tapi takpelah selagi kita tak lakukan perkara yg tak sepatutnya, so apa yang nak ditakutkan, betul tak? Settle semua urusan, terus call kawan2 utk confirmkan tempat perjumpaan di Kartika Sari, Jl. Dago..Ambil teksi, Rp40,000 utk ke sana..


Sepanjang perjalanan memang saya byk mendiamkan dirilah. BDO, banyak kenangan saya di sini so bila kembali semula semua kenangan lama muncul kembali. Aduhhh, sendu dibuatnya!! Oklah, tak nak ingat!! Perjalanan ke kartika sari mengambil masa dalam 15minit, jalan agak clear tanpa traffic jam. Tiba di kartika terus melilau mencari teman2 dan Alhamdulillah, berjaya jugak ketemu. Lepak di situ utk makan2 dan minum2 then baru gerak ke station keretapi BDO utk ke Surabaya dengan menaiki angkutan kota..


Kesimpulan mengenai BDO, takde apa aktiviti yang dilakukan sebab saya singgah sat aje, masa banyak dihabiskan di stesen keretapi menunggu ketibaan train..



Inilah stesen keretapi yang saya sebut2kan. Saya bayangkan keadaannya sangat truk tau (macam di India) tapi apa yang saya bayangkan memang meleset sama sekalilah..Stesen ini jauh lebih baik dari stesen yang ada di Msia nie. kemudahan yang ada memang berada di dalam keadaan yang terbaik.


Inilah route kitaorang. Bezanya kitaorang ke Surabaya dahulu dan kemudian baru patah balik semula ke Jodja. Pelik tak? hehehe~Sebenarnyakan kitaorang tak plan pun nak ke Surabaya. Plan asal BDO-Jogja. Flight balik pun memang dari Jogja. Alang2 dah sampai baik kita jelajah habis, betul tak? Tu yang singgah ke Surabaya sat utk lihat Bromo (nanti2lah ye kita citer pasal Bromo ne).

Train dari BDO-Surabaya bagi executive class dalam Rp260,000 (sila convert sendiri berapa RM ye). Keadaan train memang selesa yang amat, jauh lebih baik dari train KL-Singapore yg penah saya naiki. Hah, pramugari & pramugara pun ada tau hehehe~nak karaoke pun boleh (apalagi yok layan dangdut :D), tempat solat pun ada. Train bertolak jam 7 pm dan sepatutnya tiba di Surabaya jam 7.40am tapi x taula apa puncanya, train tiba ke destinasi lebih kurang dalam pukul 8 lebih..gila lama ko!! Lebih kurang 14jam dok dalam train..Tapi takpelah, inilah pengalaman betul tak?hehehee~masa banyak diisi dengan tido, tido, tido dan tido :D (jgn lupa makan bistik daging ye kalo naik train di sana...sedapnya hingga licin pinggan dibuatnya :D) *bersambung utk Surabaya...

You Might Also Like

7 comments

  1. aku menunggu entry spesel dari ko pasal makan lesehan di Jogja..ekekeke :P

    ReplyDelete
  2. adoiilahhhh..err kalo tak citer tak blh ke? aku malulah beb hehehe~

    *fatt, mamat2 tu kirim slam kat ko..aku dah add derang kat FB..lagi satu, aku dah upload pic kat FB, kalo nak tgk blh intai di sana ye *wink

    ReplyDelete
  3. aik..kim salam kat aku? awatnye...aku tak terlibat..huhuhu...aku deactive la fb..nti aku create new acc aku add ko okay!

    ReplyDelete
  4. yeke tak terlibat?hehehe~takdelah derang krim salam kat semua, aku tolong sampaikan aje...

    cepat2 create akaun baru...x sabar nak gosip2 ngan ko ne..hehehe

    ReplyDelete
  5. aku tunggu cite pasl ko makan jagung kat parangpetintis.. sedap x jagung tu? kekkkee

    ReplyDelete
  6. tasyha,
    parangPETINTIS? omg...hahaha...parangTRITIS la..! :D

    ReplyDelete
  7. adehhh, pecah perut aku dibuatnya...parangpetintis ye? hahahaaaaa

    ReplyDelete

Subscribe