Medan : Part VI

Sunday, October 02, 2011

Sambungan di Kota Medan..

Bagi mereka2 yang ingin mencari kuliner special Sumatra Utara, Jl. Majopahit lah tempatnya. Di sini terdapat deretan kedai yang menjual pelbagai jenis bika/kek lapis untuk dibawa pulang sebagai buah tangan ke tanahair. Brand terkenal, sudah tentu Bika Zulaikha. Kami ke Jl. Majopahit dari area tangki air sumut dengan menaiki beca. Harga yang ditawarkan Rp20,000 utk one way. Mahal tu. Berlakulah proses penawaran, sampai kami putus asa utk menggunakan khidmatnya. Ketegaqqqq sungguhla nak turunkan harga, tawar punya tawar beliau tetap berkeras dengan harga Rp12,000, so Mas try untuk tahan beca yang lain dan kemudian beliau trunkan ke Rp10,000 (bengang giler abg tu hehehe). Bergeraklah kami ke Jl. Majopahit. Ingatkan dekat, rupa2nya memang jauh, hampir 20minit perjalanan tau. Memang sakit belakang sebab saiz beca itu memang kecil, trylah kalau ke Medan ye hehehe.

Kedai Bika Zulaikha memang penuh dengan pelanggan manakala kedai2 di sekelilingnya lenggang, langsung tiada pelanggan. Hairan sungguh, hebat tu penanggan Zulaikha. Kami terus masuk ke kedai, semua benda kami rasa hehehe. So pikir punya pikir saya ambil 1 kota original bika, 2 kotak bika pandan, 1 kotak brownies dan 1 kotak kecil kek lapis dengan total harga Rp164,000. Tak tahulah nak kata mahal ke murah. Ini ajelah yang berjaya saya bawa balik utk family (sorry tiada pic keadaan di Zulaikha, kamera tidak dibenarkan). Selesai memborong, kami ambil keputusan utk pulang semula ke Ronna's dengan menaiki beca dengan harga Rp15,000. Saya tak tahulah jalan mana yang digunakan tau2 dah sampai huhuhu. Singgah dulu di Yuki Simpang Raya untuk membeli charger hp (utk update status saya pada Evi dan Faiz) dengan harga Rp30,000 dan terus kembali ke hotel untuk berehat sebelum bergerak ke next destinasi.

Rehat sat aje pun, dalam 10 minit kami ambil keputusan utk kembali pusing2 kawasan sekitar dan lunch. Jadinya kami menyelusuri jalan di sepanjang Masjid Raya, dan singgah di satu gerai utk layan nasi padang. Sekali lagi terkena, 2 orang makan dengan 3 jenis lauk (ikan tenggiri masak taucu, kuih goreng, cumi dan 2 gelas teh o ais) dengan harga Rp32,000. Gilos la mahal. Memang tak boleh nak buat apalah, redha ajelah huhuhu. So kami meneruskan perjalanan ke Istana Maimun. Bayaran masuk yang tertera pada resit Rp8,000 tapi kami perlu bayar sebanyak Rp5,000/person. Lucky sungguh hehehe.

Layan ajelah pic...
Istana Maimun dari luar.

Dalamnya, memang cantik...

Ini pula library awam Medan. Boleh aje kalau nak masuk tapi malaihla, takat snap pic dari luar pagar ajelah hehehe

Haih, mmg hp saya layak dibuat tukunla.sia2 beli charger tapi tetap tak boleh guna huhu. So kami ambil keputusan utk kembali ke Yuki Simpang Raya untuk mencari internet cafe. Ini pun masalah juga, bila bertanya pada local people internet cafe pun tak tau!!! Alahai, susahnya huhuhu. Ada yang cuba membantu tapi entahlah..Sat kata kat tingkap atas, bila p check takde pun, sat kata kat tingkat bawah, pun takde..rupa2nya di basement (lokasinya di luar Yuki). Waktu itu jugalah beg yang selalu saya bawa ke hulu dan ke hilir putus talinya, dah terpaksa cari beg baru. Macam2lah jadi bila poket tinggal nyawa2 ikan. Dugaan sungguhla huhuhu.So kami ke cc. Saya dengan tujuan utk m'update status pada Evi dan Faiz agar mereka tidak risau dengan kehilangan saya (angkara hp problem) manakala Mas ingin membuat web check in. Saya lepak di situ hampir 1/2jam dengan bayaran Rp2,000 manakala tambahan Rp1,000 dikenakan jika kita nak print sesuatu. So semuanya settle, kami bergerak kembali ke hotel. Penat sangat ok. Badan giler melekit, muka rasa berdebu. Sungguh udara di Medan tidak begitu bersih, sentiasa berdebu dan saya tak sure kenapa.

Masjid Raya..

Saya pinjam hp Mas untuk menghubungi Evi. Janji dibuat untuk ketemu lepas Asar dan Alhamdulillah berjaya juga saya bertemu dengan Evi (pic dalam kamera Evi). Rupa2nya Evi menghadiakan saya satu kotak cenderamata buat saya sebagai tanda persahabatan. Maknanya saya ada 2 kotak yang perlu dibawa balik keesokan harinya. Alalala, cuak beb sebab saya tak beli pun luggage huhuu. Saya dah Evi kembali ke tempat penginapan dan kami bertiga berbual sakan di situ. Ketawa, ketawa dan ketawa. Lepak di situ hinggalah azan Maghrib dan kami ambil keputusan untuk bergerak ke Masjid Raya untuk solat di situ. Emm, cuma nak share sesuatu. Untuk mengelak daripada kasut/selipar dicuri boleh upah budak2 untuk jagakan bagi pihak kita. Upah Rp2,000 untuk sepasang kasut/selipar. No komen, anggap ajelah sedekah huhuhu..

Sebahagian daripada senibina dalaman Masjid Raya.

Solat dan snap pic kawasan sekitar masjid kami ambil kputusan untuk kembali ke hotel sebelum bergerak ke Kg. Baru dengan menaiki angkutan (Rp3,000) untuk layan sate medan yeayyyy..Angkutan di Medan sama aje keadaannya dengan angkutan di lain2 tempat di Indonesia. Harga pun sama aje sekitar Rp2,000 - Rp3,000 bergantung kepada jarak lokasi yang dituju.

Sate medan memang best. Kuahnya berbeza dengan sate di sini dan dimakan sekali dengan lontong (ketupat). Sepinggan (5 cucuk sate dan beberapa ketul ketupat) dengan harga Rp14,000. Heavennnn!! Then Evi offer makan durian medan pula yang terdapat bersebelahan dengan kedai sate. Menurut Evi, di sana musim durian/rambutan adalah sepanjang tahu tau. Best tu!! Kami ambil sbiji durian dan ngappp, Ya Allah sedapnya. Lebih sedap dari durian yang ada di Msia tau. Isinya kecil dan nipis tapi rasa manisnya menusuk ke jantung hehehe. Haih, kalau dah hantu durian tu memang lupa diri dibuatnya. Alhamdulillah, tq to Evi. Saya tak sure berapa harga sebiji durian kerana Evi yang belanja. Selesai makan tunggu papanya Evi tiba untuk hantar kami kembali ke hotel. Alhamdulillah, happy dapat ketemu dengan Evi dan mudah2an ikatan persahabatan yang terjalin akan kekal selamanya..

Tiba di hotel, bersihkan badan, packing barang2 (sebab esoknya jam 5.00am dah perlu berangkat ke airport) dan zzzzzzzzzz hingga pagi walaupun tak berapa nak lena..

You Might Also Like

16 comments

  1. zilla, ade gmbr x bika ambon yg awak beli tu. kalo besar mmg berbaloi kalo total awal beli 164,000 rupiah tu. ade 1 kedai yg tour guide sy bwk 1 kotak 4 segi cmtu dlm 60,000 sebijik. rsenye mcm dh murah sbb xtau rege normal.

    ReplyDelete
  2. bdk2, kek tu ada lagi dalam fridge..dah berkulat pun gara2 sayang nak makan sebab cantik heheh.nanti saya snap pic ye..

    ReplyDelete
  3. aritu tak singgah pasar ikan? kwn2 pmpuan saya rambang bijik mata tgk kain2. nasib baik kami sume bwk duit ciput dah. kalo tidakkk....fhm2 jela. sy perasankan, kalo makan kat sana, jgn amek lauk2 yg mahal2. cthnya mcm udang @ sotong. mmg kene cekik laaa nk byrnye.

    pndapat sy, sate medan tak brape sedap sgtlah. kecik dan rsenye pelik. ntahla xtau kenapa.....sy makan kat merdeka walk aritu dlm 17,000 utk 7 cucuk. comel2 je sizenye.

    ReplyDelete
  4. bdk2, mmg tak singgah pun pajak ikan sebab tak berminat.lagi pun kebanyakan barangan di situ dibawa masuk dari bkt tinggi, harga agak tinggi dari bkt tinggi.bab makan, memang mencekik darahla.memang kena tekan habis2an sebab kitaorang luar.pandailah derang..

    mgkn di merdeka walk kurang rasanya, tapi sate yg saya makan di kg baru, dagingnya agak besar, 5 cucuk tu kira memang kenyanglah kalau makan..takpe next time kalo repeat medan, blh try makan kat situ pula hehehe

    ReplyDelete
  5. owh yeke? kiranya...kalo nk beli kain2 better pegi bkt tinggi ke mcm ni? ic ic....

    mybe boleh try ke kg.baru pula...insyaALLAh....

    ReplyDelete
  6. bdk2,yupp, bkt tinggi tempatnya.blh p shopping di aur kuning atau pasar atas.pilihan pun banyak dan harga jauh lebih murah.

    yupp.next time saya blh try di merdeka walk pula..hehehe

    ReplyDelete
  7. over hoke...sedap rasa durian smpai menusuk jantung...over!

    (walhal jeles tak dpt rasa. bika ambon aku mana?)

    ReplyDelete
  8. fatt, tula motif aku sebenarnya, buat korang jeles ahaha.hantu derian macam tulakan?pantang nampak, licin.kalo boleh dgn biji2 sekali nak telan

    ReplyDelete
  9. KAMI DEMAND GAMBAR BIKA AMBON! SILA LETAKKAN GAMBAR BIKA AMBON! YA AMBONNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN!

    ReplyDelete
  10. biqque, gambar bika amboin yg berkulat adalah.nk tgk?hehehe

    ReplyDelete
  11. nak! :D i just nak tgk camne bentuk dia jer...

    ReplyDelete
  12. Assalam..

    awal bulan 10 lepas pun sy ke medan gak, tp nak bergerak dari satu tempat ke tempat lain sy naik angkot2 jer (minivan) murak giler Rp3000 one way...

    ReplyDelete
  13. "...bila bertanya pada local people internet cafe pun tak tau!!"

    di indonesia Internet Cafe disebut "Warnet" (Warung Internet) :)

    ReplyDelete
  14. Good news untuk peminat Bagelen, Pisang Bolen, Brownies KARTIKA SARI & Brownies AMANDA

    A taste of Bandung right here in your town.You 'll awesomely love it.

    Pick-up point area: Putrajaya, PetalingJaya, Bangsar, Setapak, Gombak, Kota Damansara.

    Brownies ETA ✈✈✈ on 2 dec 2014

    Yummy & Fresh from Bandung, Indonesia

    Bika Ambon Zulaikha, Medan also available

    Place order or grab our limited supply now.

    WhatsApp/sms dazlina +60192633431

    ReplyDelete

Subscribe