Transjava 2014 (Part V) : Hallo Jogja, err Malang!!!

Monday, May 19, 2014

 30.04.2014 : Bandung - Jogja - Malang


Memasuki fasa kedua trip saya ini (macam poyo je ayat, kan??hehehe). Happy sebabnya tak perlu nak sendiri lagi. Ya, saya tahu sendiri itu indah tetapi kalau beramai, lebih meriah. Kawan-kawan saya dari KL dijangka tiba di Jogja sekitar jam 5.00pm dan kami akan berkumpul di stasiun Jogja sebelum sama-sama berangkat menuju ke Malang.

****

7 jam perjalanan dari Bandung ke Jogja, montot lebih dari kematu hahaha!!(nangis dalam hati). Itu pun ambik eksekutif (Rp175,000); tak dapat membayangkan macam mana keadaannya kalau ambil bisnes class. Partner sebelah, bapak yang asyiklah dok tanya soalan-soalan panas sampai satu tahap saya biar dia cakap sorang-sorang. Bukan tak nak melayan tetapi saya takut kerana isu yang diutarakan agak 'panas' dan saya risau apa yang akan keluar dari mulut saya akan membuatkan dia lebih 'panas'. Apa yang pasti, saya dah sampaikan apa yang ingin saya sampaikan untuk memperbetulkan persepsinya, selebihnya terserah padanya untuk menerimanya atau pun tidak.
 
Sebenarnya, untuk perjalanan jauh seperti ini saya lebih suka bergerak di malam hari. Selain dari dapat menjimatkan duit penginapan, biasanya memang saya akan pengsan sepanjang perjalanan. Mata ne dah terbiasa dengan keadaan seperti itu tidak kira di mana saya berada. Tetapi sayangnya tiket train dimalam hari aje mencecah Rp300,000, yang mana saya rasa agak tersasar dari budget saya. Jadinya kali ini terpaksalah berkorban. 1st time travel dari Bandung ke Jogja di siang hari; satu yang boleh sampaikan viewnya memang menakjubkan. Nak lelapkan mata pun terasa tak sanggup  (tapi kalau dah ngantuk, tidur ajelah hehehe) sebab takut termiss setiap pemandangan yang ada.
 
Tak tahulah di mana ini.

Bosan dengan perjalanan yang panjang, saya cuba untuk berhubung dengan beberapa operator di Jogja yang menjalankan service penyewaan alatan camping. Dalam banyak-banyak nombor yang ada, mujur jugalah ada yang sudi melayan. Akhirnya, berjaya membuat temujanji, 3.00pm di Jl.Mangkuyudan.
Satu yang saya suka dengan keretapi Indonesia ini adalah adanya plug seperti ini. Lega.

Saya tiba di Jogja sekitar jam 3.00pm, lewat 1/2 jam dari yang dijadualkan. Apa-apa hal pun, kena cari tempat untuk menitip beg saya. Tak sangguplah nak angkut beg yang giler berat tu ke sana-sini. Beg dah settle, saya ambil ojek menuju Jl.Mangkuyudan/Jl.Parangtritis. Kos untuk ojek (return), Rp50,000 (termasuk kos menunggu). Malas dah nak fikir mahal atau murah; yang penting sekarang saya nak settlekan semuanya secepat mungkin sebelum kawan-kawan saya tiba.

Ikut hati semua benda saya nak sewa (walhal bukan mampu pun nak angkut ke semuanya). Namun setelah berbincang dengan Mas Baskoro mengenai keadaan semasa di Semeru, akhirnya hanya khemah (untuk 5 orang), mestin, kompor parafin berserta 2 tabung gas yang saya ambil. Kos penyewaan barangan ini untuk 3 hari adalah Rp181,500; memang murahlah berbanding nak kena angkut semuanya dari KL. 
 Khemah kitaorang @ Ranu Regulo.

Untuk tenda/khemah dan alatan sampingan lainnya sebenarnya boleh disewa di Ranu Pane aje (menurut teman saya). Tetapi bila difikir-fikirkan biarlah saya settlekan semuanya dari awal, sekurang-kurangnya saya dapat jimatkan masa dan gunakan masa itu untuk perkara-perkara lain (cari makanan dan sebagainya). Lagi pun, pilihan lebih banyak di Jogja. Misal kata toko ini tidak ok, saya boleh survey ditempat lain pula. Cuma satu aje tak sangggup, nak angkut tenda tu. Aduhh gilerlah beratnya.
Kompor parafin berserta gas. Err periuk tu, tasyha angkut dari KL.

Untuk makluman kawan-kawan, prosedur untuk menyewa alatan camping ini adalah kita perlu meninggalkan passport sebagai jaminan. Berani nak tinggal passport?? Tak berani woooo; dah umpama nyawa tu. Kalau hilang, habislah tak boleh balik huhuhu. Jadinya untuk menyelesaikan masalah make sure ada salinan passport dan berikan aje salinan itu kepada mereka. Mengenai pembayaran, boleh bayar deposit dahulu dan bakinya dibayar waktu barangan dipulangkan atau membuat full payment (saya pilih option kedua). 

Lega, semua perkara dah settle. Meterai Tempel pun dah ada (saya beli di kantor pos, Gambir Station). Dalam 6.++pm jugalah, baru yang lain-lain tiba (tasyha, pijah, yana dan fida). Lega bila nampak kelibat derang ne. Tinggal bag di loket titipan barang dan terus bergerak ke Jl.Malioboro untuk isi perut di lesehan.
 
Meterai Tempel - wajib ada kalau berhasrat untuk mendaki Semeru.

Settle urusan perut kami kembali ke stasiun untuk mandi dan solat. Sekitar jam 10.15pm kami meneruskan perjalanan dengan Malioboro Express (eksekutif, Rp145,000) menuju Malang dengan perjalanan mengambil masa sekitar 8 jam.

Hari yang sangat panjang buat saya. Namun saya teruja dengan segala kemungkinan yang bakal kami tempuhi di Ranu Pane nanti.

Info tambahan:
Sewa alat camping -> alatan camping @ Jogja

*bersambung

You Might Also Like

22 comments

  1. Wah menarik le naik Gunung Semeru... Tunggu entri anda selanjutnya.

    ReplyDelete
  2. Tak sabar akak nak tunggu entri zilla seterusnya.. semestinya pemandangan yg cantik utk menjamu mata akak ni :)

    ReplyDelete
  3. kebayang, cape yang tak terhingga... kalo aku ngak sanggup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tipnya mas, nikmati ur journey..Insyallah, capek tu nggak akan terasa...

      Delete
  4. Salam..kagum dengan sis yang sudah berjaya menakluk gunung tertinggi di Kepulauan Jawa..can't wait for your next entry...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam wak...

      emm, terlalu awal kekaguman itu diluahkan..hakikatnya, kami nggan bisa naik ke kumbolo apatah lagi ke puncaknya..di next entry saya akan ceritakan kenapa dan apa yang kami lakukan utk tebus kekecewaan itu huhuhu...

      *frust dan sedih sgt2 ;-(

      Delete
  5. mesti bapak tu tanya soal Malaysia-Indonesia...:D
    Nasib baik boleh dapat tiket murah, kalau tak jemput ke Penang....
    Gigih betul bawa panci dari Malaysia....untung tak ditahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha manatau ne?? persepsi tidak akan bisa membawa kita ke mana2, setuju dgn saya?? nasib baiklah..kalau tidak, ada yang kena dengan saya hehehe..terima kasih ya byk membantu saya...panci itu tidak termasuk sebagai barangan larangan..jadinya bisa aja di mana ke mana2...

      Delete
  6. jap zilla..tgh confuse...awak approach semeru dari Malang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yuppp,..kenapa pula confuse ne??

      Delete
    2. oh...confuse..sbb bace entry awak cite pasal arriving in jogja...then kat tgh2 ade cite pasal ranu pane/regulo..then malang. hehe..rupeny masih di jogja..before proceed ke malang. hehe..pardon me.

      Delete
    3. hahaha..sabar ajelah, kan agip?? :D

      Delete
  7. Waduhh perjalanan yg panjang mula nya 7 jam kemudian 8 jam lagi dgr pun dh seram hanya org hebat je boleh buat trip mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali lagi, saya nggak hebat...

      kenapa perlu seram?? trainnya selesa..walaupun seat saya betul2 depan pintu keluar/masuk tapi sekali terlena terus sampai ke bagi...pada saya, kalau kita enjoy dengan apa yang kita lakukan, penat tu takkan terasa...

      Delete
  8. alohaiii tak nolehlah nekcik ikut prngembarsan zila..baca pun dah sompuut letihnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. janganlah semput nekcik, biar saya aje yang semput dgn perjalanan yang giler ne hehehe

      Delete
  9. Zilla! Setuju ngan ko. Macam mana lama pun journey, if kita enjoy memang xkan terasa penat. Aku naik train dari Jakarta ke Bandung haritu, macam xpuas layan view. Best woooo. Sebenarnya tiba2 roh Transjava merasuk, nak join trip ko email haritu tapi cuti xde tu yang aku senyap. If ada plan lagi, email je aku tau.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete

Subscribe