Bukit Batu Putih, Tanjung Tuan, Port Dickson

Sunday, May 31, 2015


Kitaorang memang dah lama plan ne ke Bukit Batu Putih ne lepas tengok gambar-gambar cun melecun kat BBM. Tiap kali nak p tetap juga tak terpergi; macam-macam halangan kononnya. Kali ini, idea datang dari Pijah Pelangi. Tau-tau dapat call dari tasyha ajak ke tempat ne, terus kata nak ikut walaupun tak dapat pun lagi keizinan dari mak. Akhirnya, 2 hari lepas confirm tu kami berempat berangkatlah menuju ke Port Dickson sebab lokasi Bukit Batu Putih ne adalah di Port Dickson atau lebih tepat lagi satu kawasan dengan rumah api Tanjung Tuan tu.

Plan, sampai je nak terus daki tapi biasalah teracun dengan gambar orang, terus tukar plan nak layan sunset atas tu. Masa berjam-jam yang ada tu kami habiskan dengan membuter di pantai bersebelahan Ilham Resort, Port Dickson.  Dalam pukul 4 lebih jugalah kot baru kami start trekking.

Direction :
Ikut aje signboard ke Rumah Persekutuan Port Dickson. Lepas dari Rumah Persekutuan tu, ikut aje signboard ke Ilham Resort. Bukit Batu Putih ini terletak di Hutan Rekreasi Tanjung Tuan, di mana pintu masuknya betul-betul sebelah Ilham Resort tu. Bayaran masuk adalah RM1/person (murah bangat!).

Dipendekkan cerita (takde mood nak mengarang lelebih), kami start trekking dalam 4.++pm. Tanya akak kat kaunter tu katanya lepas jumpa tong sampah hitam, terus masuk simpang sebelahnya. Yang kitaorang ne pun dah tak pandanglah berapa banyak tong sampah hitam yang ada sepanjang trek tu, jumpa aje terus belok masuk ke simpang yang ada. Akhirnya, SESAT hingga tembus ke pantai. Nak dijadikan cerita pula, macam-macam jadi kat kitaorang petang tu. Ini bukan cerita rekaan, benar-benar jadi pada kitaorang berempat. Lepas tahu yang kitaorang tersalah trek, kitaorang ambil keputusan untuk patah balik melalui trek yang sama kami masuk. Di pertengahan perjalanan, seakan ada 'benda' mengekori kami. Pergerakannya sangat laju, melompat dari satu dahan ke dahan yang lain. Semakin kami laju, semakin laju 'benda' di atas tu bergerak. Kami berhenti, 'dia' pun berhenti. Kami cuba juga pandang ke atas kotlah monyet ke apa tapi langsung tak nampak bayang monyet. Paling menambahkan misterinya, kawasan sekitar turut kelihatan agak  'gelap', seolah-olah kami trekking di dalam hutan tebal di mana cahaya matahari tak dapat nak tembus masuk. 'Benda' tu berhenti mengekori kami bila kami sudah menghampiri jalan keluar.  Pengajaran buat kami, jangan sesuka hati nak masuk hutan saat senja mula menghampiri huhuhu.

Keluar dari trek 'sesat' tu, kami bertembung dengan 'orang lama' di situ. Maksudnya pakcik tu memang dah memang mahir dengan trek-trek yang ada di Tanjung Tuan ini. Beliaulah yang menunjukkan trek sebenar untuk ke Bukit Batu Putih. Awalnya memang agak risau nak teruskan ke tidak sebab waktu memang dah petang sangat. Bila pakcik tu bagitahu, trekking hanya 15 minit untuk tiba ke Batu Putih, kami sepakat untuk mencuba dengan syarat, sampai je ambil gambar 2-3 ketul terus keluar sebelum azan Maghrib kedengaran. Trek memang agak santai cuma bila sampai di penghujung trek kena panjat bongkah batu untuk ke atas.
Kena panjat bongkah batu ni.
Berjaya panjat bongkah batu itu, inilah dia puncaknya Bukit Batu Putih. Pemandangannya memang terbaik!
Kalau punya waktu, boleh start trekking ikut garis pantai itu terus ke Batu Putih. 
Sapa mamat ne?
Sempat layan sunset seketika.

Kami tak tunggu pun saat matahari terbenam sepenuhnya. Maghrib!! Kiranya memang kami bergegas berjalan untuk keluar dari kawasan Rekreasi Tanjung Tuan ini sebelum Maghrib.

*Kitaorang ke sini, Mei yang lepas.

You Might Also Like

11 comments

  1. Melihat lautan luas dari atas bukit memang indah banget. Apalagi sewaktu senja dan sunset, bikin hati hampa dan rasa kosong, Mbak Zilla.

    ReplyDelete
  2. kagumnya tengok keindahan dari atas..

    ReplyDelete
  3. sis,boleh saya dpatkan no. phone..sbb snang nak cntact ..saya ade plan nak ke sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf seerina, saya mmg tak pakai hp..apa2 hal, maybe seerina boleh email saya..

      tq

      Delete
  4. assalam sis, tahu cerita sejarah disebalik Bukit Batu Putih? ada kena buat research sikit :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam Suspen jer soalan anda.. hihi. boleh tahu ape sejarahnyer?

      Delete
    2. Waalaikumsalam Jannah

      Mungkin boleh google mengenai sejarah Tanjung Tuan memandangkan Bkt Batu Putih ini terletak di Tanjung Tuan...

      Apa yang pasti di kawasan Tanjung Tuan ini ada perigi Belanda, tapak kaki yang dikatakan milik hang tuah dan ada satu lokasi yang dijadikan kawasan untuk pertapaan..

      Delete
  5. Ape sejarah di sebalik Bukit batu Putih? Semacam pulak saya..hehe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..kat area situ ada tak hotel murah? rase nak p situ..tpi nk bermalam tak tahu kat mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam

      Hotel murah yg betul2 bersebelahan dgn tempat ini takde tapi kalau nak adventure, pacak je khemah dekat pantai berdekatan...kalau tidak pun, boleh je lepak di hotel2 murah berdekatan PD, tak jauh pun lokasinya dengan Tanjung Tuan ini :)

      Delete
  7. Can I know the beach is allowed to swim or not?

    ReplyDelete

Subscribe