India Trip 2016 : Travel Tips

Wednesday, November 16, 2016

India, antara negara yang memang saya dok angan-angankan sejak dibangku sekolah lagi. Namun dalam masa yang sama saya agak takut untuk menjejakkan kaki di sini setelah membaca pelbagai kisah kurang enak terutamanya bagi pelancong wanita. Saya sendiri sebenarnya melalui pengalaman yang agak menakutkan waktu di dalam metro. Memang waktu tu rasa nak meraung dah sebab terlalu takut. Nasib saya mampu melawan dan tarik diri untuk keluar dari train. Kalau tidak, tak tahulah apa yang akan jadi huhuhu. Begitu juga waktu di Delhi Gate, ada 2 lelaki mengekori kami. Nasib baiklah perasan dan cepat-cepat ajak yang lain blah dari kawasan itu.

Sekadar berkongsi sedikit cerita. Berbalik ke tujuan asal, sementara tengah ingat ni saya nak kongsikan sedikit tips buat kawan-kawan yang berhajat untuk travel ke India.
 
Visa
Untuk visa sebenarnya saya dah buat entry khas mengenainya. Kawan-kawan boleh baca di sini -> Permohonan Visa India

Matawang
Rasanya semua tahu mengenai note Rs500 dan Rs1000 yang ditarik balik penggunaannya di India dan dalam masa yang sama gov India telah mengeluarkan note Rs2000 yang baru. Buat masa ini kalau kawan-kawan ingin bercuti ke India sila pastikan tidak menerima sebarang note Rs500 dan Rs1000 kerana kedua ini sudah tidak laku untuk digunakan di sana. Pastikan juga kawan-kawan ada wang kecil dalam simpanan contohnya note Rs10 dan Rs50. Bukan apa, derang ni memang payah nak pulangkan wang baki. Kalau tak minta memang jangan haraplah mereka akan bagi. Kadangkala mereka gantikan wang baki kita itu dengan barangan lain tau. Pandai-pandailah berkeras. Lagi satu tip, pastikan kawan-kawan tidak menerima wang yang terkoyak atau terlalu buruk sebabnya ianya tidak akan diterima oleh mana-mana kedai pun!

Pengangkutan Awam
Ini antara cara terbaik untuk travel di India. Sistem pengangkutan awam mereka terutamanya metro dan bas memang terbaik (kita pun kalah tau!) dan yang paling penting tambangnya memang murah. 

a) Metro 
Untuk jalan-jalan di sekitar Delhi dengan metro, saya sarankan kawan-kawan membeli travel card di mana-mana metro station yang terdekat.ada 2 jenis kad yang boleh kita beli:
 Travel card

(i) Travel card
Kad ini konsepnya sama macam touch n go. Harga Rs150 (Rs100 + Rs50 deposit). Kad ini terpakai untuk semua jenis metro line termasuklah Airport Express Line. Untungnya pakai kad ini sebab sekali touch akan dapat 10% diskaun dan tiada expired date. Minimum kos untuk topup adalah Rs200. Misal kata kalau kawan-kawan malas nak bawa balik, boleh pulangkan semula kad ini di mana-mana kaunter khidmat pelanggan dan wang deposit Rs50 akan dipulangkan semula kepada pengguna.

(ii) Tourist card
Kad ini pula ada 2 jenis untuk semua line metro kecuali airport line :
One day card : harga Rs150 (Rs100 + Rs50 deposit)
Three day card : harga Rs300 (Rs250 + Rs50 deposit)

Tepuk dada, tanya diri mana jenis kad yang kawan-kawan berminat.

b) Bas express
Memandangkan budget yang agak terhad jadinya kami tak berkesempatan pun nak merasa hebatnya volvo bas di sini. Sepanjang bergerak dari satu-satu lokasi di bawah wilayah Himachal Pradesh kami memang menggunakan 100% bas di bawah Himachal Road Transport Corporation (HRTC). Kalau dari Delhi, bas ini boleh diambil di ISBT Bus Terminal yang terletak bersebelahan Kashmere Gate Station (Yellow Line), Exit 7. Untuk jadual perjalanan bas di bawah HRTC, kawan-kawan boleh semak di website www.hrtchp.com. Jika kawan-kawan wanita, sila maklumkan waktu urusan pembelian tiket kerana kawan-kawan akan diberi seat khas untuk wanita dan 10% diskaun dari harga asal tiket (bergantung pada destinasi).

Itinerary/Route
Yang ini bergantung pada minat masing-masing. Saya memang minat giler dengan gunung-ganang dan kerana itulah saya memang berminat untuk explore Northern India. Cuma yang tak sanggup, jarak antara satu lokasi yang memang boleh 'membinasakan' badan rasa nak luruh tulang-temulang ne sebab terlalu lama dalam bas. Jika kawan-kawan ingin mencuba route yang sama seperti saya, silalah rancang perjalanan kawan-kawan dengan sebaiknya.

Cuaca/Suhu
Sila semak sebelum pergi. Misal kata dah terangan pergi waktu autumn atau winter bawalah pakaian yang bersesuaian. Fleece, winter jacket, glove, stokin antara kelengkapan yang wajib dibawa. Berapa banyak nak bawa, itu terserah pada diri memasing. Jangan pandang remeh keadaan di sana. Suhu 15 darjah di Malaysia tak sama dengan keadaan di sana lebih-lebih lagi bila berada di kawasan pergunungan. Ketaq satu badan dibuatnya tau!

Keselamatan
Ini paling utama tak kiralah di mana jua destinasi kita. Berdasarkan pengalamana selama 12 hari ini sebenarnya saya merasakan Delhi agak menakutkan buat saya. Hati-hati dan sentiasa alert dengan persekitaran terutamanya wanita. Jika kawan-kawan menaiki metro, ada beberapa line yang menyediakan koc untuk wanita tapi ada juga yang tak reti bahasa, jangan terkejut pula. Begitu juga dengan bas (under government).

Kebersihan
Hah, ini memang masalah utama terutamanya di Delhi. Dia punya kotor haih, sampai saya rasa macam nak putus nyawa sebab terpaksa menahan nafas. Kadangkala bau ini akan dibawa angin 'naik' ke tempat penginapan kami; memang nak pitam dibuatnya!

Hati-hati waktu ingin mencuba sebarang makanan/minuman yang dijual di pinggir jalan. Jangan pula main belasah je. Silap haribulan 'bercuti' di bilik air pula nanti (cirit-birit).

Moga membantu!

* kalau rajin nanti saya sambung lagi

You Might Also Like

9 comments

  1. zila.

    kalau ada duit 500 dgn 1000 inr tu nak buat cemana? boleh tukar kat bank di sana ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tukar sebelum hujung tahun ni, meng..kalau kat msia ne, try p tukar dekat money charger di KL Sentral..situ je yang nak terima lagi note 500 dan 1000 tu

      Delete
  2. Replies
    1. peminat keindahannya aje Encik..lain2 tak minat :D

      Delete
  3. Teruk juga tu pengalaman naik metro. Metro yg sesak tu pun deme boleh buat hal! Alhamdulillah, akak tak lalui pengalaman menakutkan zepanjang akak travel ke sana dulu. Minta dijauhkan daripada berlaku dlm trip2 akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg saya takut giler masa tu kak..waktu tu mmg train sesak giler..saya tak sedar pun ada orang pegang pinggang saya..waktu saya nak keluar dari train saya tersentak sebab ada orang cengkam pinggang saya dan tarik saya ke dalam mksd saya tak bagi saya keluar dari train tu..lagi saya meronta dan tarik diri untuk keluar lagi kuat cengkamannya dan lagi kuat dia tarik saya ke dalam...mmg panik giler saya time tu kak sebab partner mmg dah selamat keluar.ishh mmg tak sangka boleh jadi laghu tu..nasib saya dpt jua keluar kak..trauma kak nak naik train huhuhu

      Delete
  4. Thanks zilla atas perkongsian. Bahayanya pengalaman zilla dlm metro. Alhamdulillah slmt blk malaysia dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyaris2 tak dapat balik sebenarnya Ajla..saya hampir menangis sebab dah mati akal macam mana nak withdraw duit...tapi itulah dia Ajla, Allah tak penah tinggalkan kita sendiri macam yang kawan2 kita lakukan terhadap kita..yg penting kita kena yakinkan dengan Dia..serius, saya banyak belajar sepanjang trip ini..nantilah saya cerita lebih lanjut apa yang jadi...

      Delete
  5. Syukran and a selamat In sya Allah. Sentiasa utamakan keselamatan no. Pklah selalu ingatkan perkara. And a patut ada plan B untuk elak Dari bahaya. Kita sekadar berikhtiar .Takdir menentukan segalanya. Makasih info mantap untuk pklah ke India In SyaAllah

    ReplyDelete

Subscribe