Day III (Part I) : Hellfire Museum & Hellfire Pass, Kanchanaburi

Tuesday, February 04, 2014


Last day di Kanchanaburi. Haih tak puas rasanya. Pagi ini kami akan menuju ke Hellfire Pass untuk kembali ke waktu silam. 

Dari Kanchanaburi Bus Terminal ke Hellfire Pass, boleh ambil bas no.8203 dengan tambang 50baht. Kekerapan bas adalah setiap 30 minit. Namun dari main road ke Hellfire Museum perlu menapak masuk ke dalam.

Waktu tercongak-congak mencari bas, kami di offer oleh driver tuktuk dengan harga asal 120baht hanya untuk Hellfire Museum dan Hellfire Pass dan tambahan 10baht jika ingin singgah di Sai Yok Waterfall. Minta pendapat yang lain, beza pun cuma 10baht akhirnya kami setuju dengan harga yang beliau offer, 130baht untuk Hellfire dan Sai Yok Waterfall.

Jarak antara Kanchanaburi dengan Hellfire lebih kurang 80km; dengan menaiki tuktuk, mujur tak keras kejung sebab menahan kesejukan huhuhu. Jadinya, kalau teringin nak buat macam kami ini make sure bawaklah sweater tebal.
Tiada bayaran masuk untuk Hellfire Museum dan Hellfire Pass. Beroperasi dari 9.00am hingga 4.00pm setiap hari. Kawasan ini memang dijaga rapi dan dari main road untuk masuk ke kawasan ini perlu melepasi post kawalan.
Mendalam maksudnya..

The Hellfire Pass Memorial Museum is dedicated to those Australians and other Allied Prisoners of War and Asian labourers who suffered and died at Hellfire Pass and elsewhere in the Asia Pacific region during the Second World War. During the Second World War, thousands of forced local labourers and Allied Prisoners of War suffered and died constructing and maintaining the Burma-Thailand railway. The Australian Government constructed the interpretative memorial in cooperation with the Government of the Kingdom of Thailand. The memorial, dedicated in 1998, was designed and constructed by Hewitt Pender Associates Pty Ltd, Australia and Woods Baggot Limited, Thailand. [source : Australian Goverment]
 
Ada 2 slot tayangan video mengenai pembinaan landasan ini dan semuanya memang meruntun jiwa - tak sah kalau tak nangis. Perit sangat apa yang mereka lalui bagi merealisasikan impian gila Jepun. Saya tak mampu nak share videonya di sini, cukuplah beberapa tinggalan yang dipamerkan untuk tatapan umum.
 
Working site - bermula dari Thanbyuzayat, Manymar dan berakhir di Ban Pong, Siam.
Arwah nenek selalu sebut mengenai duit pokok pisang ne waktu bercerita pengalaman beliau waktu penjajahan Jepun di tanah Malaya. Akhirnya dapat juga tengok dengan mata sendiri.
Alatan traditional ini yang digunakan untuk memahat batuan gunung bagi pembinaan landasan - gila!!!
 Antara tinggalan peribadi yang dipamerkan.
 Diet utama romusha adalah nasi tanpa nutrisi yang lengkap.

Dari museum kami mencari trek untuk menuju ke Hellfire Pass pula. Hati-hati trekking di sini jangan sampai terlajak ke sempadan Burma; silap haribulan mau kena tangkap dengan tentera Burma.
 Map of Hellfire Pass.
Dari museum ada disediakan platform pejalan kaki sebelum tiba di Konyu Cutting.

Bila kaki dah jejak di Konyu Cutting/Hellfire Pass, mood automatik bertukar. Rasa sayu lebih-lebih lagi suasana di sini juga seolah-olah memancarkan aura kesedihan dan kesengsaraan romusha.
 Sebahagian tinggalan landasan keretapi di Konyu Cutting/Hellfire Pass.
 Info seterusnya..

Selebihnya, biarlah gambar yang berbicara.
 
  
Pengunjung di sini rata-ratanya adalah daripada Australia bagi mengenang/memberi penghormatan kepada ahli keluarga/kenalan yang terlibat dalam pembinaan landasan ini. Namun jangan kita lupa, ramai juga warga tanah Melayu yang dilarikan oleh Jepun untuk menjadi buruk paksa di sini. Tak tahulah apa jadi dengan nasib mereka ini; rata-rata hilang tanpa dapat dikesan. Al-Fatihah buat mereka.

*bersambung

You Might Also Like

3 comments

  1. datuk saudara saya salah seorang buruh kerahan pembinaan landasan ini, beliau masih mampu bercerita kepayahan hidup disana. keperitan hidup yang tidak dapat saya bayangkan....

    ReplyDelete
  2. Duit pokok pisang tu juga ada di sini...bezanya, ianya dalam bahasa Belanda, khas untuk Hindia Timur Belanda....bila-bila masa saya tunjukkan..:)

    ReplyDelete
  3. Gigih kan dulu dulu kene buat landasan camtu. teringat zaman jepun tok nenek dulu2 pon kene paksa buat landasan ketapi kan.... macam kes landasan maut di Sabah.

    ReplyDelete

Subscribe