Winter Trip : Day 4 (Part I) ~ Soyang Dam & Soyang River, Chuncheon

Wednesday, March 05, 2014

27.01.2014 : Chuncheon

Gigih bangun seawal 3.45am tetapi tetap lambat juga keluarnya. Time nak keluar tulah baru mereka-mereka yang berkenaan nak p tukar baju, nak p ambil itu, nak p ambil ini. Aduhh, stress ok!! Tu belum masuk bab semua benda nak kena bagitahu, nak kena ingatkan, nak kena bagi arahan, nak kena fikir dan sebagainya. Hello, saya bukan tourist guide ok. Gara-gara itu, saya memang takde mood sepanjang berada di Seoul.  Hati meronta-ronta nak balik sebab saya tak enjoy; rindu family, rindu geng riang ria, rindu semuanya huhuhu.

***

6.30am baru keluar. Bayangkan pukul berapa baru sampai Chuncheon. Dengan komuter line buat hal sampai kami tersadai di Pyeongnae Hopyeong Station, salah masuk train dan sebagainya; impian nak sampai awal di Soyang River tidak kesampaian. Frust tak usah cakap tetapi mungkin juga dah takde rezeki. Positif ajelah (huhuhu!). Kami tiba di Chuncheon Station, sekitar jam 10.15am. Nangis tengok matahari dah terpacak atas kepala huhuhu.
Singgah di Information Counter di sebelah train station. Jenuh, seorang pun tak pandai berbahasa Inggeris. Hingga datang seorang ahjumma tolong translate apa yang cuba disampaikan. Sah, memang dah terlambat untuk ke Soyang River tetapi saya tetap berkeras nak pergi (dasar anak degil). Mereka menyarankan kami singgah di Soyang Dam terlebih dahulu dan baliknya baru singgah di Soyang River. Saya setuju dan berangkat lah kami ke Dam dengan menaiki bas no.11 dengan tambang 1,200 won (boleh guna T-Money).

Perjalanan ambil masa lebih kurang 30 minit dengan view yang memukau sepanjang perjalanan. Oh ya satu yang kawan-kawan perlu tahu, Chuncheon ini daerah tentera tau. Tentera memang merata dan ruang udara sentiasa ada helikopter yang berlegar; tak tahulah kenapa.

Direction:
Hongik Uni, Line 2 - transfer to Jungang Line at Wanggimi Station - transfer to Gyeongchun Line at Mangu Station - Chuncheon Station (last station). From Chuncheon Station, cross road and take bus #11 to Soyang Dam (last station).
Jalan terus menghampiri kaunter, kawan-kawan akan memasuki kawasan empangan. Kamera tidak dibenarkan di sini.
Tak tahulah apa tujuan kepala angsa (err angsa ke??) ini. Mood dah ke laut untuk explore kawasan ini.
Di sini kita boleh sewa bot untuk mengelilingi Soyang Lake; harga memang tak tau.

Tak lama pun kat sini, kami bergerak menuju ke Soyang River dengan bas no.11 (1,200 won). Takde idea nak turun kat mana, saya tunjukkan peta lokasi yang dah saya print kepada driver bas. Kredit untuk driver ini sebab sanggup tanya pada penumpang yang lain mana lokasi yang ingin saya pergi. Lokasinya boleh rujuk di sini -> blog. 

Takde idea kami diturunkan di mana. Cuma ikut kaki melangkah dan mengikut gerak hati. Akhirnya berjaya juga menjejak Soyang River. Walaupun tiada view yang diidamkan tapi tak mengapalah. Sekurang-kurangnya dah sampai dan saksikan sendiri betapa indahnya Soyang River. Kami menapak 3km menyelusuri sungai ini dan kembali semula ke Chuncheon Station bila terasa tempurung lutut seolah-olah nak tanggal dari tempatnya; sakit kaki hehehe!!

Layan.
Nak rapat ke gigi air perlu redah semak-samun.
    

*bersambung untuk Nami Island

You Might Also Like

7 comments

  1. Subahanallah.... cantiknya Zilla... kekadang jeles dgn Zilla ni.... berjalan jer.... bila nak bawa akak sama ni ehe :)

    ReplyDelete
  2. memang cantik view at Soyang Dam & River...berbaloi jadi anak degil..hehe...

    be adventurous, take the road less travelled..

    ReplyDelete
  3. Memang hazab bile pegi ngn orang yg spesis mcm ni huuhuhu..dugaan betul.. tp cun dam tu

    ReplyDelete
  4. entah...cuba bawa saya ni jugak sekali... ^_^

    ReplyDelete
  5. Aku boleh imagine keadaan excited then tetiba jadi xde mood disebabkan certain things. Kena repeat kot Zilla Soyang River ni. Lawa gila kalau dapat lepak situ time sunrise or sunset.

    ReplyDelete
  6. dear zilla, kenapa nk pi Soyang River ni time pagi? Ada ape?

    ReplyDelete
  7. adeh.. tak bestnye kalau pergi ade geng yang buat perangai... hmmm...

    ReplyDelete

Subscribe