Winter Trip : Day 5 (Part III) ~ Hwaseong Train, Suwon

Sunday, March 16, 2014

Winter Trip : Day 5 (Part II) ~ Hwaseong Haenggung, Suwon

Keluar dari Palace, sedap ajelah saya bagi cadangan kat kawan-kawan yang lain..

"jom naik trolley.."

Konon, dah tak larat dah nak menapak ke bus stop, akhirnya "padanlah muka...". Mana taknya nak ke trolley station tu pun bukannya dekat. Nak kena menapak anak-anak tangga yang ada memang mengah dibuatnya. Time ne kalau ada jalan untuk patah balik, memang saya patah balik. Tak sanggup!! huhuhu.
Menuju puncak!!

"The Hwaseong Train/Trolley is a tourist train that travels between Mt. Paldalsan and Yeonmudae. The tour is short compared to the City Tour Bus, and there are no introductions available in foreign languages. The course totals 3.2 km and takes about 30 minutes each way. Tourists can board and exit the train at Mt. Paldalsan, Jangan Park, Hwahongmun Gate, and Yeonmudae, but on Saturdays and Sundays the train only stops at Mt. Paldalsan and Yeonmudae" [visitkorea]
Gigih menapak untuk trolley ini. Tambang adalah 1,500 won/person. Seat adalah bebas, suka hatilah nak duduk mana pun.

Satu perkara yang menarik adalah dapat mengelilingi fortress tanpa perlu menapak. Yang tak bestnya pula, train ini agak laju. Nak menghayati pemandangan pun tak berapa nak sempat. Kalau teringin nak ambil gambar, tak payahlah berhajat nak setting dulu ke apa. Sah terlepas. Selain daripada itu semua info yang disampaikan adalah dalam bahasa mereka. So, nganga ajelah hehehe.
Ini ajelah yang sempat dirakamkan tanpa ada gegaran huhuhu.

Pusing punya pusing akhirnya kami tiba di last station, Yeonmudae/Dongjangdae. Bertentangan dengan Yeonmudae ada bus stop, so boleh ambil bas no. 2-2, , 47, 400, 400-4 ke Suwon Station.
 
View Yeonmudae/Dongjangdae dari bus stop.

Untuk kembali ke Seoul, kali ini kami memilih untuk menggunakan Bundang Line. Perjalanan mengambil masa sekitar 2.5jam jugalah untuk tiba ke Hongik Uni. Station.

Direction:
Suwon Station - Wangsimni (last station) - transfer to Line 2 - Hongik Uni. Station.

Tiba di hostel pun dah lewat malam. Tak sanggup dah rasanya nak keluar walaupun awalnya memang berhajat nak jalan-jalan di sekitar Hongdae. Lepas dinner (macam biasa, masak sendiri), lepak-lepak dengan yang lain-lain sambil layan Running Man dan lepas tu terus masuk bilik dan zzzzzzzzzzzzzzz.

Nikmat!!!

*bersambung untuk hari baru.

You Might Also Like

8 comments

  1. Garangnya nampak trolley tu...tapi teringin gak nak naik..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa, abaikan rupanya yg garang tu hehehe..kalau bw anak2 mmg sesuai sgt nakk trolley ne..

      Delete
  2. Dan selama ni aku ingatkan nak ke Suwon tu xdelah jauh mana. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jauh giler ok..tapi kalau nk p aku cadangkan ambik subway line 1..lebih jimat masa berbandung bundang line...

      Delete
  3. Suka baca pengalaman zilla kalau travel kemana2. tempat yang zilla pi mesti lain daripada org lain. mesti gigih buat research :D

    ReplyDelete
  4. bila baca ntri zilla ni nekcik rasa banysk lagi bahagian yang tak cover walaupun dah 2 kali kunjungan...camni kna balik kpong lagi lah nii

    ReplyDelete
  5. zilla..pendapat mrs pun sama dengan MKL!

    ReplyDelete

Subscribe