Car Rental @ Tasmania, Australia

Saturday, July 05, 2014

Trip ke Tasmania ne sebenarnya baru aje saya batalkan kerana kosnya yang berganda-ganda (maklumlah p pun berdua aje) dan digantikan dengan lokasi baru. Namun, untuk memudahkan saya di masa depan (manatu ada rezeki lebih utk ke Tassie semula), saya sengaja kongsikan info yang berkaitan di sini.

****

Migrain kerana tiada kad kredit!!. Itulah yang saya lalui kerana stress mencari option untuk menyewa kereta di Tassie. Awalnya memang saya dah booking kereta dengan Budget kerana company ini offer harga jauh lebih rendah berbanding company biasa. Sayangnya terpaksa saya batalkan kerana permohonan untuk menggunakan debit card tidak berjaya huhuhu. Nasib badan!!! :-(
https://www.budget.com/budgetWeb/home/home.ex
Klik gambar untuk ke website
 
Atas info yang diberikan Zul, blogger dari kebab2sedap keinginan untuk menyewa kereta dari student kita di sana tiba-tiba muncul (idea hampeh). Harga yang mereka offer memang mahal tetapi itu sahaja option yang saya ada. Namun atas beberapa nasihat yang diberikan Zul, keinginan itu saya batalkan. Misal kata apa-apa jadi, kosnya saya kena tanggung sendiri kerana ketiadaan insuran; takutlah pula huhuhu..

Haih, payahnya takde card credit!! *tetiba

Stress!!

Pencarian diteruskan dengan bantuan Enchik Google yang baik hati dan saya bertemu dengan website Lo-Cost Auto Rent; satu-satunya company yang sudi menerima cash selain dari debit card dan credit card. 
http://www.locostautorent.com/ 
Klik gambar untuk ke website. 

Harga yang Lo-Cost offer, lebih kurang je dengan Budget cuma kita pelu bayar deposit AUD$100 untuk confirm booking. Untuk deposit, kita boleh bayar menggunakan debit card.

Apa-apa pun sebelum confirm, kena cari review mengenai company ini. Risaulah juga; so far yang saya jumpa memang bagus reviewnya kecuali ada satu kes, customer kena extra charge sebab melebihi km yang dibenarkan. Namun untuk kereta yang disewa melebihi 2 hari kita akan diberi 'unlimited km'. Selebihnya untuk T&C, boleh baca di website Lo-Cost. 

Semoga entry ini membantu!!

You Might Also Like

20 comments

  1. Confuse sket... so kiranya zilla ke Tasmania atau pon ke tmpat lain...? x jd eh..? saya ingat lagi baca satu post u yg berangan nak panjat2 gunung kat Tasmania...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..tak perlu confuse kak...sebenarnya plan awal mmg nk ke tassie..semua dah ready pun; itinerary, accommodation, tiket flight kecuali kereta tinggal bayar deposit aje...tapi bila saya calculate budget memang melampau2 kak..itu pun kat sana kami bakal tidur dalam khemah sebab lokasi yang bakal kami p takde hostel dan rate utk hotel/motel/guesthouse mmg diluar kemampuan kami...dek kerana itu, kami ambil keputusan utk cancel ke tasmania dan gantikan dengan satu lokasi lain..

      wall of jerusalem tu mmg angan2 saya..tapi kalau ke on pun trip ke tassie tetap tak blh nak masuk ke WOJ sebab treknya memakan masa at least 3 days utk sampai ke wall..tu belum kira hari utk keluar dari WOJ...so memang WOJ tu sekadar angan2 yg tak tau bila akan jadi nyata, kak ;-)

      *confuse lagi tak?? hehehe

      Delete
  2. Zilla kalau ada rezeki di lain kali pergi lah Tassie.
    Tassie is always my fav among all places in australia.
    Antara yg menarik Port Arthur, Mt Cradle, Wineglass Bay, Mount Wellington

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempat2 yg disebut tu mmg ada dlm itinerary saya :)
      tapi itulah, mgkn kalau nak p pun kena p ramai2 utk cut cost...

      Delete
  3. Nice info... Panduan bguna. Pasal angsn2 ke sana tahun depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh, moga angan2 tu jadi kenyataan...hasil dari google-an, buku2 byk tempat menarik di sekitar tassie tu...tasman peninsular cruise, trekking ke dove lake, maria island..dan make sure datang pada waktu yg tempat utk lihat ladang tulip di wynyard dan lavender di launnie ;-)

      Delete
  4. Di Australia, untuk sewa kereta perlu ada kad kredit. Ini disebabkan sekiranya sampai surat saman kerana penyewa melanggar undang-undang lalu lintas, mereka tak susah mencari penyewa yang entah ke mana lepas tu, mereka cuma tolak saman itu dari kad kredit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kad..saya baca pun macam tu juga infonya...nasib org takde kad kredit macam inilah, kak :D..

      Delete
  5. Tak pe zilla janji dpt pegi trip lain mana tahu ada rezeki lain nanti dpt terjah ke sana, entri ni jugak boleh Jm jadikan panduan :-)

    Dulu pun Jm x de kad kredit bila nk booking hotel je mintax kad kredit lelama streiihhhhh mcm zilla jgk sbb nk apply kad x lepas konon ada CRIS then after a few year dot apply hrmmm lapang dada tp seteres nk byr hutang pulak huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya memang dah kena warning dgn mak jgn sesekali nak apply kredit kad..tu yang tak berani..kalau tak mmg dah selamat dah....

      Insyallah, satu hari nanti..sebenarnya bukan sebab kredit kad saya batalkan trip ini tetapi budgetnya yng mmg over the limit..mgkn sebab kekurangan ahli dan terlalu byk benda yang kami perlu korbankan untuk make sure budget tak over...bila fikir2 balik mcm tak berbaloi lebih2 lagi time tu hujung winter/early spring...mau ada yang kejung dalam kereta/khemah pula nanti :D

      Delete
  6. actually mmg susah skit kalo nak rent kereta dgn company yang dah established ni sbb requirement dorang kdg2 tu mcm banyak skit. kat sini ade satu company tu kene kasik deposit kereta smpai eur1,500 utk 1 kete. pitam ler. last2 kene kasik cc gak sbb dah sampai masa nak collect kete huhuhu

    semoga cita2 tercapai. insyaALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin..terima kasih John..

      tu dia deposit aje dah riban2..tu belum lain2 pengeluaran lain lagi..terus pengsan :D

      Delete
  7. moga ada rezeki zilla datang sini nanti..insyaAllah
    tunggu ahli jemaah ramai sikit..lebih meriah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin..nampak gayanya macm tulah mrs.smile..kena p dgn yg lelain utk cut cost hehehe

      Delete
  8. Kalu lah kangaroo boleh ditunggang... Mungkin selesai masalah... He He He... 2 benda yang kena ada insurans + CC with limit... Huh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalaulah blh, rasanya ramai dah yang pakat ambik kanggaroo dari kereta :D

      sebenarnya konsepnya memana pun sama...mesti ada cc...namun tak sangka juga ada company yg terima cash dan debit card utk transaksi..kredit utk company tu sebab bagi pilihan utk org2 yg takde cc utk sewa kereta di tassie..

      Delete
  9. Maknanya sampai Melbourne saja lah ye zilla... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm masih dgn plan asal, en.mie..transit di mel..cuma utk final destination bertukar dari Tassie ke destinasi baru :)

      Delete
  10. PayPal dan Skrill pun mereka tak terima juga? Leceh betul kalau nak kredit kad sahajaa ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr, tidak..kalau takde cc blh lah sewa dari Lo-Cost sebab mereka terima cash dan debit card...kiranya ada option lain kalau ingin travel ke Tassie dan tak perlu nak bergantung pada cc..

      Delete

Subscribe