Kartika Sari, Bandung

Saturday, March 14, 2015

Ini cerita Januari lepas.

Saya bukanlah peminat brownies. Jadinya kalau ke Bandung, saya jarang sekali singgah di Kartika Sari mahupuan Amanda Brownies untuk mencari brownies untuk dibawa pulang. Kebiasaannya saya akan singgah di Kartika Sari hanya untuk mencari kuih-muih segar seperti samosa, risolle dan sebagainya. 

Januari lepas, saya bertindak sebagai guide untuk officemate ke Jakarta dan Bandung. Fuhhh, berpeluh dahi melihatkan gelagat masing-masing. Saya, macam biasa sekadar memerhati dan bertindak sebagai 'kalkulator bergerak'; tukang convert rupiah ke RM walaupun dari awal lagi saya dah bagi tips untuk convert matawang. 

Salah satu lokasi yang kami singgah, Kartika Sari yang terletak berhadapan dengan Hotel Unik dan kira-kira 20 langkah dari Stasiun Keretapi Bandung. Ini satu-satunya branch yang saya suka kunjungi di awal pagi; seawal jam 6.00am untuk mencari kuih segar dari ladang untuk dijadikan sebagai breakfast. Kali ini, dengan gelagat teruja kawan-kawan yang ingin merasai sendiri brownies Kartika Sari, 5.30am kami dah terpacak depan kedai. 2 hari berturut-turut pula tu. Kedai memang dah buka tapi food chiller semuanya kosong-kosong-kosong. Kenalah tunggu dalam 20 minit (lebih kurang), untuk mereka isi chiller dengan kuih-muih. Rupa-rupanya, kuih-muih yang dijual di sini mereka ambil dari supplier. Hohoho-mati-mati selama ini ingatkan mereka buat sendiri.
Inilah branch yang paling kerap saya kunjungi. Last year saya p, bangunan ne tak siap lagi. Sat aje masa berlalu..
Pekerja pun tak masuk lagi, kami yang masuk dulu hehehe.
Sekosong hatiku (hohoho!!)
Apple pie..
Yang atas tu memang kuih fav sayalah, lebih-lebih lagi kalau berintikan kacang hijau. Saya panggil kuih bom, kalau di sana entahlah derang panggil apa. Apa yang pasti kuih-muih mereka lebih kurang dengan kuih-muih yang kita ada. Yang bawah tu pula, entahlah kuih apa. 
Risolle
Satu-satunya kek yang ada pagi tu hehehe.

Walaupun chiller kosong dari kek dan brownies tapi boleh je minta dari pekerja yang ada untuk lihat contoh brownies dan kek yang ada. Mereka elok je layan walaupun kalut nak susun itu-ini dalam chiller. Apa pun, seronoklah memerhati kawan-kawan layan 'mabuk' di Kartika Sari hehehe.

You Might Also Like

35 comments

  1. Saya peminat product2 kartika sari...seperti brownies..pisang salai..bagelen. Sekarang senang sangat nak dapat makan product kartika sari sebab jiran saya ada jual...dia gunakan makcik dia yang berulang alik Malaysia - Bandung 2 minggu sekali. Ni no dia..019-263 3431...Zilla boleh bgtau officemate zilla :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat pisang salai saya boleh terima lagi zila..tapi brownies mmg tak berapa nak 'pergi'lah..tak tau kenapa huhuhu...sebab tu kalau org minta rekeman mana yg best kat kartika tu saya tak boleh nak tolong pun..mmg tak tau mana yg ok...biasanya selera saya lain dari org lain huhuhu..

      InsyaAllah, nanti saya sampaikan contact no ne..

      Delete
    2. msh ade bkk tmpahan utk brownies ke?? nak beliiiii

      Delete
  2. Hahaha kalkulator bergerak. Itu tugas sampingan aku gak kalau travel ngan family. Aku memang hantu brownies; so boleh lah imagine keterujaan aku masa masuk Kartika Sari ni. Xpe xbeli baju bajan, janji dapat beli benda kudap2 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku lebih teruja tgk kuih-muih dan kek dgn pelbagai hiasan menarik di atasnya...brownies, aku tak boleh nak pergi sangat..kalau makan pun sekadar merasa huhuhu...aku lebih suka beli kurma..kat pasar baru tu ada satu kedai jual kurma size bulat..sedap, lembut dan manis..tu yang aku biasanya akan cari berbanding yang lain...

      Delete
  3. wah kartika sari, saya suka brownies panggang kat sana, enak banget :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. mas, apakhabar? lama menghilang, ke mana? hehehe..

      ramai rupanya peminat brownies ne ye :D

      Delete
  4. achik smile rambang mata kalau masuk kartika sari...macam-macam nak beli tapi nasib baik time membeli tu masih berhemah lagi
    tapi kalau dah singgah sini memang wajib beli brownies :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya boleh bayangkan kerambangan mata acik smile tu? hehehe..mesti semua nak dicapai, nak dbeli, nak dirasa, betul tak? :D

      pada saya brownies kartika sari ne terlalu kering..boleh tercekik dibuatnya...kalau brownies kukus, hah tu boleh lagi saya makan..sebab lebih lembut dan gebu...

      Delete
  5. tapi yang penting balik ni nak order roti sarang tebuan yg zilla punya tu, aaahhhhh dah lama teringin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..alahai matilah kalau tak memenuhi piawaian sarang lebah tu nanti :D

      Delete
  6. Yang saya tahu, produk kartika sari itu adalah pisang bollen atau bollen durian Mbak Zilla. Saya sangat suka bollen durian Kartika sari. enak banget. Kalau brownies setahu saya, dulu ngak ada di Kartika sari, yang ada di Amanda. sama seperti Mbak Zilla, saya kurang suka brownies.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pernah rasa psang bolen kartika sari, mas gunadi..kalau pisang bolen yang digoreng panas2 di pinggir jalan, hah itu mmang fav saya...10 biji Rp3000 hehehe...

      Delete
  7. saya pernah rasa kartika sari ni (walaupun tak pernah pergi bandung), tapi saya prefer Amanda lagi la kot sebab lebih moist... sedapnya Nampak kuih2 tu sebab Nampak fresh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amanda saya pernah rasa sekali je dzu..oklah, not bad..kuih baru keluar 'kuali' tu...sedap2 makan suam2..

      Delete
  8. Dulu sy pun takde la xcited sgt dengan Kartika Sari nih,
    Tapi dah try, suka biskut begelen dia.
    Sekelip mata je boleh habiskan..huhu..sedapnyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh kenapalah tak penah perasan kewujudan begelan ne hehehe..next time kalau turun sana boleh try begelan pula...

      Delete
  9. bagi saya biasa je KS ni..Amanda lebih moist sbb kukus ..tp byk pilihan la KS ni..mmg syok jamu mata heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun lebih menikmati brownies kukus dari yang dibakar..emm KS ne agak bijak dari segi marketing...derang tak fokus hanya pada kek, macam2 ada sebut aje nak apa..semua ada hehehe...

      Delete
  10. nmpk sedap2 ye kuih2 nye...blh rambang mata!! tp sy pon bkn peminat brownies...kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang sedap dan ada yang tak boleh 'pegi', Rin hehehe..sila buat pilihan yang tepat hehehe

      Delete
  11. kuih diorg ni comey2..lawa2 belaka..xde sememeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...kalau sememeh mmg takde sapa yang nak beli ;-)

      Delete
    2. Klu sememeh...nk mkn pon x selera...

      Delete
    3. hahaha betul tu Rin..pandangan 'mata' tu yang penting wpun rasa nan ado hihihi

      Delete
  12. Kartika Sari...memang popular di Bandung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. di bandung ajelah kot...kalau lain lokasi takde pun branch kartika sari ne hehehe...

      Delete
  13. aha...kat hotel unik bandung ni lah JM stay semasa pertama kali ke sana...mmg heaven lah sbb sebelum check out kami serang kedai kartika sari ni cuma satu je..tak recommend stay di unik hotel nih

    JM pun seperti Zilla tak suka sgt bownies..so hari tu beli utk kawan2 pejabat rasa..sedap kata mereka..mmg femes...bila sebut Bandung je mesti dorang nk cari kartika sari nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pernah menginap di hotel unik tu JM...emm, tak berapa gemar sbab agak kotor..cuma satu yang best lokasinya dekat dgn train station dan pasar baru...

      rakyat msia dgn kartika sari berpisah tiada, JM hehehe...adik2 saya pun mcm tu jugalah...kalau turun sana berkotak2 derang borong tapi dah sampai rumah takde sapa nak makan huhuhu...

      Delete
  14. sallam..
    Tuan/Puan..

    Kami dari BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT
    menawarkan sewa kereta murah dan service ok!
    untuk melancong di bandung dan di jakarta..
    kami juga memiliki driver yang berpengalaman di bidang pelancongan,
    dan kami juga menjamin ke selesaan kereta nya..
    harga kereta yang kami tawarkan :

    -toyota avanza : IDR 450.000/DAY
    -suzuki APV : IDR 450.000/DAY
    -daihatsu luxio : IDR 450.000/DAY
    -suzuki ertiga : IDR 450.000/DAY
    -kijang inova : IDR 600.000/DAY
    -KIA Pregio : IDR 600.000/DAY
    -isuzu ELF (15 seat) : IDR 800.000/DAY
    -isuzu ELF (19 seat) : IDR 900.000/DAY

    harga kereta tersebut sudah termasuk :

    -minyak/petrol
    -parking
    -tol
    -driver meal

    per hari nye kereta boleh guna dari pukul 08AM hingga 10PM

    kami juga menyediakan pakej hotel + transport seperti :

    3D2N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    4D3N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)

    5D4N :
    *untuk bercuti dalam ramai orang (special price boleh whatsapp saya)
    **jangan ter agak-agak bila Tuan/Puan menginginkan pakej yang sesuai bajet..

    Group yang telah kami layani adalah dari :
    - Kelab Proton Malaysia
    - UITM Malaysia
    - TV3 Malaysia
    - rombongan group shopping dari Brunei Darusallam
    - etc

    service inshaAllah memuaskan "YOUR COMFORT AND YOUR SATISFACTION IS OUR PRIORITY"
    hotel yang kami sediakan terjamin keselesaan nye, confirm free breakfast buffet, wifi and other hotel facility..
    untuk mengenai pakej selengkap nya,Tuan/Puan boleh hubungi kamiat :


    whatsapp : +62 83821789103
    call : +62 8812057848
    email : bandungamanahtour@yahoo.com
    bandung-indah.blogspot.com
    FB page : BANDUNG AMANAH TOUR AND TRANSPORT

    ReplyDelete
  15. hai, ikut comment boleh ya tapi maaf pakai bahasa indonesia, senang ya kartika sari poluler sampai k malaysia :) ooh ya kue bom yang di maksud, d indonesia itu nama nya kue onde-onde dalam nya isi kacang hijau, kalau ke bandung lagi cobain jajanan yang d jual di jalan2 ada seblak, cireng, basreng, cilok enak loh : D hehe

    ReplyDelete
  16. hai, ikut comment boleh ya tapi maaf pakai bahasa indonesia, senang ya kartika sari poluler sampai k malaysia :) ooh ya kue bom yang di maksud, d indonesia itu nama nya kue onde-onde dalam nya isi kacang hijau, kalau ke bandung lagi cobain jajanan yang d jual di jalan2 ada seblak, cireng, basreng, cilok enak loh : D hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi susan

      iya, nggak apa2lah.saya ngerti Bahasa Indonesia..tapi jgn ngomeng bahasa jawa, ini saya nggak ngerti hehehe...

      Delete

Subscribe