Bkt Tinggi Part I (repeat)

Sunday, February 27, 2011

25 Februari 2011

Alhamdulillah, saya dan tasya dah pun selamat sampai ke rumah masing2 setelah bermalam 2 hari di Bukit Tinggi; puas sangat2 puas…Emm, macam tak senonoh pun ada jugak rasanya, yelah entry cuti2 Bkt Tinggi bulan lepas pun tak settle lagi, saya p lagi untuk kali kedua..huhuhu~ Takpelah ye, saya tak nak citer pengalaman pertama saya ke sana sebab tak best (huhuhu) saya nak share pengalaman saya yang terbaru nie sebab saya rasa enjoy sangat2 tq tasya sebab sudi menjadikan percutian kali ini menjadi kenangan yang terindah

Perjalanan kami bermula pada 25hb Februari dgn menaiki pesawat AA jam 7.50 am (pada asalnya) tetapi atas beberapa masalah yang timbul flight delay sejam lebih jugaklah. Rasanya 9.30am (waktu M'sia) baru flight berlepas dan sampai ke Padang dalam 9.20am waktu Indonesia (lebih kuranglah waktunya tu, tak ingatlah sebenarnya). Percutian kali ini kami belasah aje, takde ambil mana2 travel agent.
Dari airport kami ambil transit bas (tranex) untuk ke BT, dengan tambang sebanyak Rp18,000. Sangat serabut dengan suasana di airport, memang naik darahlah sebab dikerumuni oleh tukang2 teksi/van/bas...eee tension tau!! Siap ada aksi tarik-menarik lagi tu...huhuhu~Akhirnya kami nekad untuk ambil bas tranex ke BT..lega sangat2 bila dah dalam bas, jauh dari ulat2 yang ampehhh!! Untuk makluman, bas di sini memang tiada yang terus ke BT tau, kita akan dibawa ke Padang, trasit di syarikat bas yang kita naik, lepas tu terpaksa ambil van untuk ke BT dgn tambang Rp25,000 (kami kena 'kencing' pasal harga tambang ne, sepatutnya Rp16,000 aje kalo tak silap saya).

Dari transit stesen ke BT mengambil masa 2 jam perjalanan. Adoiii, sesak nafas beb!! Udah ler panas, aircond pulak nan-ado jadinya perjalanan terassssssaaaaaaaaaaaa jauh sesangat, nak muntah dibuatnya. Udah ler pagi tak breakfast, perut dah start bergolak. Isshhh mujurlah mampu bertahan kalo idak tak tau lah apa yang akan jadi.. Sebenarnya, van transit nie tak singgah di BT, katanya nak turunkan kami di Aur Kuning (ikut kata orang jauh dari pekan BT), dengan bantuan seorang akak ne kitaorang diturunkan di pasar berdekatan Padang Luar dan diminta untuk menaiki van (warna kuning, ala2 prebet sapulah kalo kat sini) untuk terus ke Jam Gadang dengan tambang Rp2,000 seorang. Alhamdulillah,berjaya jugak sampai (awal2 lagi dah macam2 cubaan kami hadapi..)
Badan dah letih giler + perut pun lapar giler, kitaorang terus gerak ke Jl. Yani berdasarkan peta yang memang kami bawa..senang aje nak cari, berdekatan dengan KFC BT.. Memandangkan budget kitaorang pun takat yg bese2 aje, kitaorang buat keputusan untuk bermalam di Hotel Dahlia. Asalnya kami ambil bilik murah aje Rp95,000/night, di mana keadaan bilik ngam2 untuk 2 org. Agak sempitlah + tv pun takde (spt gambar di atas), begitu jugak bilik ayor tetapi akhirnya kitaorang ambil keputusan utk tukar bilik ke deluxe Rp250,000/night setelah naluri rasa macam ada ‘sesuatu’ (sendiri mau ingatlah) aje disitu, seram beb!! Tak kisahlah duit melayang, budget lari dari yang dirancangkan asalkan tidak timbul rasa yang tak sepatutnya..hah ko, dapat bilik yang best + ada tv lagi; masing2 lena tak hengat dunia sampai ke pagi!! :D
Ohh ok, sepatutnya tak boleh cerita bab tido lagilahkan sebab hari masih panjang ;-) Lepas check in, rehat sat, bersihkan diri, solat then terus cari kedai yang menyediakan perkhidmatan sewa motor..hah, inilah pengangkutan utama kami di BT..jimat wooooo hehehe~ Lokasi kedai berdekatan hotel, bersebelahan dengan raunsumatra. Kitaorang sewa 1 ½ hari dengan kos kalo tak silap saya Rp110,000 (kan tasya?). Hah, satu pesananlah kalo korang teringin nak bermotor, make sure photostat siap2 ye passport korang…Sebabnya derang minta kita tinggalkan sesuatu sebagai cagaran. Memandangkan kitaorang takde buat salinan, terpaksalah saya tinggalkan lesen memandu saya. Risau jugak sebenarnya tapi syukur Alhamdulillah, dikembalikan tanpa cacat cela.
Kenderaan dah ada, jadinya apa lagi…jom rempit!! :D woooww, best betullah!!! Tempat pertama yang dituju semestinya tempat makanlah!! Giler kebulur ko!!! Hehehe~ So bergeraklah kami ke jam gadang dan singgah makan di restoran padang simpang raya (kalo x silap)..Hah, kalo singgah di restoran padang ne jangan pulak terkejut kalo dihidangkan dengan pelbagai jenis lauk tau. Usik yang mana berkenan aje tau, kalo idak rabaklah poket korang kui3. Kitaorang cuma layan rendang daging, ayam goreng dan sambal saja…emm 3 lauk ne + 2 gelas teh ais, harga lebih kurang Rp62,000.. Perut dah kenyang, kitaorang ambil keputusan untuk cari petrol pam..Oh ye, parking motor tu pun bukan free tau Rp2,000/entry dikenakan. Petrol pam pula terletak berdekatan dengan gereja (kat BT tu satu je gereja je, senang aje nak cari)..Sekadar info, full tank untuk skuter dalam Rp15,000.
Minyak dah ada, jadinya terpaksalah patah balik ke Jam Gadang untuk ke pasar atas (shopping time!!!)..yeayy, saya berjaya menahan nafsu shopping tau (bangga giler ne hehehe); kawan saya tu pulak yang dok memborong sakan, rabak poket hehehe! Sini memang syurga kain ela lah, nak apa? semua ada. Cuma nasihat saya, survey lah dulu, bandingkan harga setiap kedai, kalo idak menyesal tau…paling penting jangan lupa tawar dgn harga yg serendah mgkn ye..

suasana di area Jam Gadang, memang meriah



nak yang macam mana, pilih aje...ini suasana di Pasar Atas


Ini pula suasana di Pasar Bawah..macam2 ada di sini, harga pun lebih murah dari yang diatas cuma kualiti agak kurang memuaskan tapi kalo bab makanan ok aje sebenarnya..




Masjid Raya ini pulak terletak bersebelahan dgn pasar bawah

Penat shopping, patah balik ke hotel untuk simpan barang2 rampasan dan rehat2kan badan sementara tunggu Isyak. Settle semuanya barulah kitaorang gerak keluar untuk makan malam..emm, kat sini jangan takut2 nak makan kat warung2 tepi jalan tau..I’Allah sedap dan selamat..2 malam kat sini, kitaorang makan kat gerai2 yang ada depan hotel aje, takde pn masuk restoran2 mewah ne…huhuhu~malam pertama kitaorang try nasi gorang telur dadar, murtabak mesir dan sate ayam (banyak giler menu :D)..jangan ingat tak habis tau, licin semuanya kitaorang bedal hehehe~ perut dah kenyang, apa lagi waktu untuk membongkanglah (tido!!)…enak sungguh rasanya tido lepas makan..hehehe

*bersambung...

You Might Also Like

7 comments

  1. wauuu.. pengalaman terindah.. kekkkeke..
    aku pun enjjoy sesangt masa kat sane..
    lain kali.. kite mesti repeat balik..
    aku nk pegi air terjun.. tangkap lobster..
    naik bukit tgk view.. yey!!!

    p/s: harga moto tu rp110,000 je.. kekkke

    ReplyDelete
  2. korang meremit 2 org jer ker wei???? best giler!!!

    ReplyDelete
  3. tasya, tulah mmg bestlah..tempat best, ko pun best (sila belanja sebab aku dah puji ne :D) aku pun mmg nak repeat lagi sekali, byk benda yang kita tak sempat nak terjahkan?huhuhu

    *aku dah betulkan dah rege tu...hehehe

    maharani, berdua aje..ajak org lain semua jual mahal..huhuhu!best, memang best..

    ReplyDelete
  4. amboi..sakan ye korang..pasni nak rempit kat jogja no hal la ek..ekekeke.. :D

    ReplyDelete
  5. fatt, mmg sakanlah sampai rentung2 kulit :D

    ReplyDelete

  6. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit, semoga kebaikan hati Tuan/Puan menjadi amal ibadah hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete
  7. mertabak mesir mmg best ^-^...daebak la Zilla, jln2 naik motor je kt sana...

    ReplyDelete

Subscribe