Mynmar 2015 : Day 3 (Part III) ~ Selamat tinggal, Bagan

Monday, June 01, 2015

Sambungan dari sini -> Mynmar 2015 : Day 3 (Part II) ~ Keliling Bagan

Kita sambung jalan-jalan keliling Bagan.
Kering kontang. Kalau tak silap derang tanam tebu kat sini.
Hebat pakcik ne! Lembu tu pun hebat!

Jalan punya jalan, rupa-rupanya kami keluar berdekatan dengan temple semalam kami lepak untuk layan sunset. Dalam yedda-yedda, bergelak ketawa tiba-tiba adik dan yana bagitahu ebike mereka pancit. Assudah! Jauh lagi kot kalau nak tolak sampai ke Dhamma Ya Za Ka Pagoda. Bincang, akhirnya kami sepakat untuk tinggalkan budak berdua tu sebentar untuk minta bantuan. Itu pun tak sampai hati nak tinggalkan mereka berlama entah di mana, tashya tinggalkan saya di warung berhadapan Dhamma Ya Za Ka dan dia kembali untuk ambil budak berdua tu. Bila semua dah ada, owner warung tolong call agent (tempat kami sewa ebike) dan maklumkan apa yang berlaku. Dalam 15 minit jugalah menunggu, bantuan tiba.
 Bukan satu lubang tapi ada 5 lubang; patutlah kempis habis tayar depan ebike tu. Pakcik ne lah tolong tampalkan. Upah terserah nak bagi berapa, dia terima dengan redha hehehe.
Sambil-sambil tunggu ebike siap, kami layan tanaka dulu hehe. Percuma ne, cuma rajin dengan tidak je nak sental atas batu tu dan tempek ke muka.

Ebike dah ok, kami terus gerak balik ke hostel. Nak kena bersiap untuk check out sebabnya petang ne kami akan berangkat ke Inle Lake. Settle semuanya, kami bergerak pula menuju ke Old Bagan. Satu yang saya suka, suasana di Old Bagan agak tenang dan nyaman.

Layan.
Old Bagan - lengang kot, sesekali aje bertemu dengan kenderaan lain.
Salah satu dari rumah penduduk tempatan - lokasi berdekatan dengan jeti Sg. Irrawaddy
Kayu tanaka untuk dijual. Macam-macam size ada.
Layan aiskrim - rasa dia agak sedikit peliklah.
Sebiji macam cucur udang. Nak ambil gambar kena bayar, koser nak bayar ambil gambar dari jauh ajelah.

Kitaorang tak masuk mana-mana temple pun kali ini. Bosan kot hehehe. Sekadar pusing-pusing sampai hujung pastu patah balik ke hostel. Pertengahan perjalanan, adik dan yana bagitahu bateri ebike mereka dah tinggal nyawa-nyawa ikan. Alahai, jauh lagi kot nak sampai hostel.
Lepak sat bawah pokok..

Sampai satu lokasi, bateri betul-betul dah 'kong', tau-tau budak berdua tu tengah tolak ebike. Kesian pula. Kami berhenti di pinggir jalan dan call agent sekali lagi untuk minta bantuan. Bila pastikan mereka berdua dalam keadaan selamat, saya dan tasyha bergerak menuju ke hostel untuk prepare makanan. Jadinya, bila mereka sampai je nanti boleh terus makan dan tak perlu nak buang masa lagi.
Dah nak keluar dari Bagan baru jumpa bendalah ne huhuhu.

Dalam 6.00pm, van datang ambil kami dan terus bergerak menuju ke stesen bas di Nyaung U. Tepat jam 7.00pm, bas mula meninggalkan Bagan. Bas kali ini memang agak teruk keadaannya. Saat kaki nak melangkah masuk ke dalam bas pun dah ada rasa tak enak. Mereka pasang vcd bacaan 'mentera'. Meremang masing-masing dibuatnya. Seatnya sendiri, keras cegung. Kali ini bukan montot je sakit tapi satu badan turut sakit-sakit huhuhu. Paling tak best, punyalah banyak tempat persinggahan. Kejap-kejap berhenti. Aduhai, stress!! Pendek kata, memang tak berapa lena nak membuter. Kerjanya asyik merengkek sebab tak selesa sangat-sangat!huhuhu.
Tambang bas Bagan ke Inle Lake berharga 11,000kyat dengan perjalanan mengambil masa lebih kurang 8 jam.