2016 : Pendakian Atapnya Garut, Mt. Cikuray (Part II)

Thursday, March 10, 2016

Sekitar jam 4.00am, saya dan Reni mulai terbangun. Nak kata lena sangat tidur malam  itu pun tidak; lebih kepada tidur-tidur ayam. Kami terus bersiap sebabnya sekitar jam 4.30am kami akan memulakan pendakian untuk ke puncak. Misi pagi ini untuk hunting sunrise di puncak Cikuray.
 Mossy forest di Pos VI

Dari Pos V (tapak khemah) ke Pos VI mengambil masa cuma 30 minit sahaja. Manakala dari Pos VI menuju ke puncak, kami mengambil masa sekitar 45 minit. Trek menuju ke puncak masih lagi najak, curam dan berbatu. Jadinya, di sini memang disarankan untuk memakai glove.

Lihat di internet, lautan awan akan menghiasi pemandangan dari puncak Cikuray. Sunrise juga dikatakan cantik di sini. Namun padahnya mendaki di musim hujan, sunrise langsung tak kelihatan begitu juga lautan awan *nanges kekecewaan. Ya udahlah, nikmati aje pemandangan yang ada. Serius cantik giler pemandangan di puncak, terasa macam berada di satu lokasi asing yang saya gelar sebagai 'Negeri UFO' :D
 Kami- saya nampak gemuk gilerkan dalam gambar ne? huhuhu
Misi berjaya walaupun dalam keadaan cuaca yang kurang bagus
Negeri UFO - yang berasap tu adalah Papandayan. Selain Papandayan, di sini juga jelas kelihatan Gunung Guntur, Gunung Ciremai dan Gunung Galunggung
 Cantik sangat-sangat pemandangan di sini. Bila tengok gambar-gambar yang ada memang rasa menyesal tak angkut dslr huhuhu.

Walaupun di musim hujan, ramai giler kot pendaki di puncak Cikuray pagi itu. Nak ambil gambar pun susah, kena ambil giliran huhuhu. Kami memang lepak lama giler kami dipuncak. Dari cuaca mendung-hujan-mendung-hujan-cerah berkali-kali, sekitar jam 8.++am, bang Deden bagi arahan untuk kami bergerak turun. Ok, tarik nafas dalam-dalam untuk ucapkan selamat tinggal pada puncak Cikuray dan keindahan yang ada. Entah bila akan kembali ke sini pun tak tahulah. Tiba di tapak khemah, terus prepare breakfast dan bersiap untuk turun.
Mereka-mereka ini yang memasak, saya tumpang makan aje :D

Bahana hujan di malam harinya, trek memang super duper licin. Dah macam insiden tangkap katak pun ada, asyik jatuh-bangun-jatuh-bangun-nanges, bila nak sampai ne! *Stress!! Dari Pos II ke Pos I, hujan turun selebatnya dipertengahan jalan. Nak berteduh pohon pun takde kecuali pokok kobis, kami pasrah berjalan dalam hujan lebat. Berkali jatuh tergelincir gara-gara trek yang semakin licin; kali ini siap nangis sebab terlalu kecewa dengan diri yang sudah semakin tidak bermaya. Kami tiba di Pos I dalam keadaan yang selamat walaupun basah kuyup. Mulanya ingat nak lepak di situ sampai hujan berhenti, tapi bila melihatkan takde tanda-tanda nak berhenti kami sepakat untuk meneruskan perjalanan ke desa Citranegara. Biasanya perjalanan balik akan menjadi lebih singkat tapi kali ini memang terasa jauh giler perjalanannya. Akhirnya setelah 3.5jam berjalanan kami selamat tiba di desa. Waktu ini satu badan sakit-sakit; kaki kanan tak boleh nak dibengkok dan pinggang juga terasa bisanya. Sementara nak tunggu bang Deden datang pick up, kami mengisi perut melayan batagor di gerai berhampiran.
Menapak turun
 Bergambar lagi..
 Melepaskan lelah - kalau tak selekeh tu bukan naik gunung namanya :D
Ini di Pos II - lihat kabus yang semakain tebal sebelum hujan turun selebatnya.

Perjalanan yang panjang namun penuh kenangan. Selepas membersihkan diri di Rumah Singgah kami bergerak kembali ke Jakarta dan tiba di Kp Rambutan sekitar jam 9.30pm. Saya sendiri mengambil teksi menuju ke 16 Degrees Backpacker Hostel di Cikini untuk merehatkan diri dan berangkat pulang ke tanah melayu dengan pesawat Lion Air keesokan harinya jam 9.00am.

""Dunia ini hanya seluas langkah kaki, jelajahilah dan jangan takut melangkah. Hanya dengan itu kita bisa mengerti kehidupan dan menyatu dengannya." - Seo Hok Gie