Info : Taman Nasional Bromo-Tengger-Semeru

Friday, March 21, 2014

Untuk makluman bersama. Lepas ne jangan terkejut pula kalau tetiba supir naikkan harga untuk pakej ke Bromo.
MALANG, KOMPAS.com — Setelah Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 59 tahun 1998 tentang Penerimaan Negara Bukan Pajak (PNPB) sektor kehutanan direvisi, tiket masuk ke Gunung Bromo, Tengger, dan Semeru naik tiga kali lipat (3x ganda).

Tiket untuk wisatwan asing melonjak dari Rp 72.500 menjadi Rp 267.500. Sementara itu, tiket masuk untuk wisatawan lokal dari Rp 10.000 per orang, kini naik menjadi Rp 37.500.

"Untuk tarif masuk saat hari libur, untuk wisatawan lokal dari Rp 10.000 menjadi Rp 67.500. Sedangkan untuk wisatawan asing dari Rp 72.500 menjadi Rp 640.000. Tarif baru resmi diberlakukan per 1 Mei 2014 mendatang," tegasnya.  [sumber : kompas.com]

****


Saya ada call pihak Taman Nasional untuk pengesahan mengenai kenaikan ini, saya dimaklumkan bahawa bayaran masuk untuk tetamu mancanegara (tourist luar negara) adalah Rp492,000/person (gilerrr mahal!!). Namun harga ini masih belum tetap maybe akan ada perubahan lagi dan saya diminta untuk menghubungi mereka semula pertengahan April nanti. Apa-apa nanti saya akan update. Buat kawan-kawan yang berhajat ke Bromo selepas ini, bertabahlah dengan kenaikan ini (harap-harap mereka tangguhkan dululah kenaikan ini).

* trek Semeru juga masih ditutup untuk semua..
** layan sunrise di lake Cyberjaya pun cun ;-)

You Might Also Like

12 comments

  1. menyamarlah jadi orang tempatan zilla.. dijamin murah.. hehehe

    ReplyDelete
  2. Aishh berlipat ganda naiknya....giler mahal,huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..dah hampir sama dgn tiket flight..last lah ne pijah..pasne daki bukit gasing ajelah..foc lagi hehehe

      Delete
  3. Memang segitu cik harganya untuk turis asing... tp klo wajah2 malaysia gak jauh beda ma wajah orang indo, asal jangan ngomong aja cik... nanti ketahuan melayunya... hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak..last year saya ke sana cuma perlu bayar rp50k/person...

      Delete
  4. ya Allah, kami mmg akan ke sana on 1 mei tu zilla...tp takde plak supir bgtau pape lg...haish la...mahal berganda plak tuh...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dj, supir biasanya akan bgth harga utk pakej tidak secara detail...mgkn dia dah mark up siap2..

      Delete
  5. Like seriously? Mahal betul nie! Baru je habis baca Novel 5cm and filemnya juga. Masih terngiang ngiang suasana cantik di Ranu Kumbolo yang diceritakan dalam karya / novel Donny Dhirgantoro tue. Bila tonton filemnya, masih tak boleh lupa. Alangkah cantiknya ciptaan Allah S.W.T.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius zara...2 hari berturut2 saya call pihak bts, dan itulah yg dimaklumkn pada saya...

      Delete
  6. Katanya, kenaikan harga tiket masuk itu untuk membatasi jumlah wisatawan ke taman nasional Gunung Bromo Tengger yang sudah overload. untuk menjaga keasrian taman nasional itu sendiri.

    ReplyDelete
  7. Dulu pi Bromo macam tak pernah bayar pun tiket masuk Bromo ni. Tengok sunrise, turun ke lautan pasir naik jeep kena Rp 100,000. Ke dah sekali dalam pakej tu?

    ReplyDelete

Subscribe