Halal Food : Kanchanaburi & Bangkok

Friday, April 18, 2014

Dah lama tertunggak.

Kanchanaburi.

Cuma 2 hari saja di sini, tak sempat pun nak keliling pekan Kanchanaburi tu untuk cari restoran halal. Katanya berdekatan dengan Bridge of the River Kwai tu ada sebiji restoran halal. Tang mana, itu tak pasti sebab tak sempat pun nak cari tempohari. Yang sempat singgah pun berdekatan dengan terminal bas Kanchanaburi; terjumpa secara kebetulan. Cuma di sini bukan restoran, cuma gerai biasa. Tak perlu nak was-was sebab yang jualnya memang muslim. Waktu operasi gerai-gerai ini adalah dari jam 5.00pm hingga 2.00am. Untuk pilihan makanannya pula, memang tak banyak pilihan tetapi oklah dari takde. Ada beberapa gerai menjual ayam goreng dan organ dalamannya (boleh beli nasi kosong), gerai pancake, gerai menjual kuih-muih dan gerai menjual nasi goreng dan nasi minyak (kot tak tahu namanya apa). Selain itu, ada juga gerai menjual buah-buahan tetapi harganya err memang buat korang pikir 10x sebelum membelinya; mahal.
 
Macam-macam ada sepanjang jalan ni..
Ayam goreng dan organ lain pun ada dijual. Harga, lebih kurang macam di tempat kita jugalah. Takde beza pun.
 Ini paling best sebab ini satu-satunya gerai yang jual nasi; nasi goreng ada, nasi 'minyak' pun ada..harga pun ok..sepinggan dari 30 baht - 40 baht (termasuk air kosong). Sedap, mengenyangkan dan murah.. 
 
Inilah rupa 'nasi minyak' nya (tak taulah apa namanya); saya suka sos hijau tu, sedap!!!
 Gerai ini pula menjual pelbagi jenis pancake/roti tisu/roti canai. Pilih aja nak mana satu. Minah yang pakai tudung tu sebiji muka Heliza AF (katanyalah); saya tak berapa layan sangat waktu bebudak tu sibuk kerumuni gerai ne sebab sibuk layan pulut mangga.
 
Terbaik pulut mangganya (35 baht). Siap minta extra santan lagi sebab tak cukup.
 Tak tahulah apa namanya ne, tak try pun. 
 
Gerai jual pancake seperti ini memang senang sangat nak jumpa, cuma yakin degan tidak ajelah nak makan. 

Bangkok
Di Bangkok, cuma transit aje. Cuma sempat pekena keow teow sup di salah satu kedai makan di pinggir station Hua Lamphong dan di MBK Plaza. Untuk di MBK Plaza, makanan halal memang takkan jadi masalah. Di food court memang banyak pilihan untuk makanan halal. Berhadapan dengan food court ne pun ada satu restoran halal (tak ingat namanya apa). Memang takkan ada masalah untuk mencari makanan halal jika berada di MBK. 
 
Keow teow sup
 
Antara yang ada di food court MBK Plaza.
 
Bila dah terlalu banyak pilihan, mata jadi rambang dan terus blurr, tak tahu nak makan apa.
 Pilihan yang lain.

Wajib try!!
Cha Yen (teh tarik) - wajib try kalau berada di Thailand. Kalau tak yakin dengan yang dijual di warung tepi jalan, masuk aje 7E...memang bisa bikin ketagih!! :D

Sekian.

You Might Also Like

4 comments

  1. aduh terliur pulak nampak pulut mangga tu...dah ler sekarang musim mempelam harum manis kat tempat mrs...

    ReplyDelete
  2. Detik 12 mlm tgk blogpost ni mmg lapar ar camnih..ok cha yen tu nati pi bangkok iolls nk try jgk;-)

    ReplyDelete
  3. My goodness... Manggo sticky rice is super addicting!

    ReplyDelete

Subscribe