Journey to heaven 2014 ( Day 2 - Part II) : Lake Tekapo, South Island

Wednesday, September 17, 2014

Entry sebelumnya, boleh layan di sini -> Journey to heaven 2014 ( Day 2 - Part I) : Christchurch to Akaroa, South Island

Dari Akaroa kami kembali ke Christchurch. Sekali lagi kami singgah di ParknSave semata-mata nak cari cili api sebab percubaan mencari di Akaroa tak berjaya hehehe. Dah namanya tekak melayu kan?? Tak pedas memang tak syiok lah. Entah kenapa memang bayang segala spesis cili 'pedas berapi' memang takde. Yang ada cuma capsicum, alahai beli jugalah untuk buat syarat huhuhu.

Perjalanan diteruskan kembali menuju Lake Tekapo dengan jarak lebih kurang 244km via SH1 dan State Highway 79. Dah petang pun saat kami bergerak menuju Lake Tekapo. Dalam perjalanan, kami singgah sat di Ashburton I-Site untuk solat. Time ne suhu memang drop giler-giler. Kejung dan perit urat-urat bila terkena air waktu ambil air sembahyang. Nak tak nak, kena gagahkan diri jugalah. Untuk solat, kami bentang kain batik di parking lot dan solat macam biasa. Settle semua urusan perjalanan kembali diteruskan.
 
Layan sunset dari dalam kereta aje.

Perjalanan dari CHC ke Lake Tekapo mengambil masa dalam 4 jam. Time kami tiba tu memang dah gelap-gulita dah suasana di Tekapo. Terus check in di YHA Lake Tekapo. Untuk penginapan sepanjang di South Island ini kami memang dah buat full payment dari awal. Senang cerita, tak payah nak pening kepala. Bilik pun confirm ada.

Untuk makluman kawan-kawan yang berhajat untuk menginap di hostel under YHA, silalah apply untuk membership. Banyak benefit yang boleh diperolehi. Salah satunya, boleh dapat discount untuk bilik (tak kiralah private room atau dorm). Selain daripada itu, untuk member juga kita akan mendapat free wifi card untuk tempoh 7 hari (kad ini akan diberikan waktu kita check in) dan boleh digunapakai di mana-mana YHA Hostel dalam tempoh 7 hari itu. Berbaloi-baloi tau! Untuk membership, kawan-kawan boleh apply di HI Malaysia dengan bayaran RM40 untuk setahun. Keistimewaan menjadi ahli, kita boleh dapat keistimewaan di mana-mana hostel yang register di bawah YHA di seluruh dunia.
Membership card tu memang kena bawa. Derang akan minta kad ini waktu check in. Untuk free wifi card tu pula, belakang tu ada id. Setiap orang akan dapat id yang berbeza. Silalah simpan kad ini elok-elok.

Untuk penginapan ini, kami memang terpaksa berpecah (tak dapat satu bilik). Macam biasalah, ambil dorm dengan harga NZD30.60 (harga untuk member). Tak kisahlah kan? Asal dapat tempat melelapkan mata buat seketika, itu yang lebih penting. Lepas dinner, mandi dan sebagainya kami bergerak keluar menuju Mt. John Observation untuk star gazing.
 Bilik kami bertiga - maaflah keadaan sangat terurus hehehe. Bilik ini kami kongsi dengan 2 orang minah dari China. Part paling best, derang ingat kami ne dari India. Sekali lagi nak cari cermin nak cermin diri hahaha!!  Bilik ini agak sempit namun masih ada sedikit ruang untuk solat.

Dari hostel ke Mt.John tak jauh mana pun. Cuma satu je yang sedikit cuak, jalannya memang gelap-gelita dan sunyi sepi. Dah terbayang bukan-bukan dah time ne huhuhu. Bila tiba di penghujung jalan, rupanya Mt.John ditutup kepada pengunjung. Langsung tak boleh masuk. Agaknya sapa-sapa nak layan star gazing dan milk way dari situ memang kena ambil tour lah kot. Kalau tak, memang tak boleh masuk sebabnya operation hour adalah sehingga jam 5.00pm. Cishh, memang punah harapan.

Dari Mt.John, kami ambil keputusan terus ke Church of Good Shepherd untuk star gazing dan milky way. Tak lalu nak keluar kereta, sejuk giler!! Satu badan kebas, tak rasa apa. Namun, demi star gazing sejuk pun sejuklah. Kami gagahkan diri huhuhu.

Ambil tripod sekali terperasan, mana platenya??waaaaaaaa. Rasa nak hantuk je kepala kat dinding church tu hahaha!! "Awatlah Zilla, kamu tak check dulu". Sia-sia angkut tripod ke sana-kemari tapi tak boleh pakai huhuhu. Telan air liur tengok kawan-kawan dok pacak tripod masing-masing huhuhu. Saya pula hanya mampu 'pacak' kamera atas beg pastu susun batu kat bawah lens untuk kasi mendongak. Haishhhhhh!! Hasilnya, hanya 2-3 keping ajelah yang boleh digunakan. Frust ok!! 

Layan gambar yang tak seberapa hasilnya, jadilah dari takde kan?? (buat penyedap hati huhuhu)
 
Kurang sharp tapi bolehlah. Waktu ini sekitar jam 9.++pm. 
Bintang dah semakin penuh kan?? Ne dah lewat malam, sekitar jam 11.++pm sebelum saya give up dan bungkus kamera dalam beg.

Dah jom balik!! Milky way masih belum kelihatan saat kami beransur. Mungkin masih terlalu awal kot. Sampai hostel, terus zzzzzzzzzzzzzz. Mimpi indah di Tekapo.

* bersambung untuk hari baru.

You Might Also Like

22 comments

  1. cantiknya milky way...kenapa zilla tertinggal plate tripod tuuuu (saya pulak emo) hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaha..soalan tak menahan ya, dzu?? tak tau nak ckp apa, yang pasti silap sendiri :D

      Delete
  2. fuhhh meletop gambar bawah tu zillaa oi...hehehe terbaiklah!

    ReplyDelete
  3. Wow, entri selaju air ni, gud2 selagi memori nz masih panas lg, nanti dah lama dah xingat,hehe. Part kena chop as org India mmg xleh blah, tang mana yg india nya kita ni,haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. laju apanya pijah...kira slow lah ne hehehe...sementara mood ada ne, blh lah..kalau dtg mood malas memang haruuuuuu, jadi mcm trip bangkok pula nanti :D tulah dianya rasa nak cermin diri...rasa maccam takde ciri2 pun org india kita2 ne :D

      Delete
  4. Part india tu ok ag. yg plg best. how to spell brush?? B.R.U.I.S.E. hhahahahha lawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...kalau lama2 kita dok sebilik ngan derang tah apa lagi lah yang berlaku :D

      Delete
  5. Bintang2 di angkasa...nak join ko mimpi Tekapo gak ni (versi xpernah jejak lagi). One day kan, insha Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..moh lah kita sama2 mimpi...teringin gak nak repeat lagi tapi selak2 poket, sahhhh tak mampu dah :D

      Delete
  6. uwaaa cantiknyaaaa... rindu New Zealand... tak kira... nak repeat jugakkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...rasanya faham kot tahap kerinduan tu mcm mana :D sbar naaaa manatau ada chance nak merepeat lagi ;-)

      Delete
  7. mohon share setting camera...
    tahu dalam fb zilla ada share


    share sini senang skit zilla..hehe sbb aku biasa refer blog orang kalo bab travel2 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamat nak share setting ne yang malaih, nana...bukan pandai sgt pun bab setting2 ne huhuhu

      Delete
  8. Cntik btl.... jumpa x cili api? Hehe. .gigih sungguh ya carik cili api...yha tu untk youth aje eh? Up sket dr youth bleh x? Hehe. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai ke sudah, mmg tak dapat pun cili api nya kak hehehe..yha?? blh je...ramai je yg pangkat atuk2 dok kat situ :D

      Delete
    2. hah? atok2 pon boleh... kalu gitu, nak register ah....he..he.. tq

      Delete
  9. perghhhh!!
    tak terpk nak tangkap gambar bintang2 hahaha.... cantek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kitaorg ne terinspirasi tgk gambar2 org..kalau tidak tau tau juga...

      Delete
  10. Haiyoo...mmg frust sgt tu blh merosakkan mod..tapi cantiknye langit tu..

    ReplyDelete

Subscribe