Thailand 2014 : Day 2 (Part II) ~ Sai Ngam Park (Banyan Tree Temple), Phimai

Saturday, January 10, 2015


Saya tak tahu kenapa, saya tak boleh nak lihat gambar-gambar di Sai Ngam ini. Tiap kali saya lihat gambar-gambar yang ada, kepala saya akan start berdenyut..

***

Dari Phimai Historical Park, kami bergerak menuju ke Banyan Tree Temple. Tak jauh mana pun lokasinya, sekitar 2km sahaja. Kiranya montot tak sempat kematu, dah pun sampai. Memasuki kawasan, kepala saya dah start "nyuttt...nyutttt..nyutttt.."; tak sukanya.Nak masuk ke tidak? Walhal sayalah kot yang tergedik-gedik nak singgah di sini lepas tergoda melihatkan gambarnya di intenert.
Pokok yang kelihatan merimbun tu lah Sai Ngam Park/Banyan Tree Temple

Songthaew memasuki kawasan parking, kepala semakin berdenyut dan hati saya makin tak sedap namun saya diamkan aje.
Sai Ngam, salah satu tempat yang dianggap suci di Thailand.

Bayaran masuk : percuma
Waktu operasi : 8.00am - 6.00pm

Sedikit info mengenai tempat ini: 

"Sai Ngam feels like the setting for a twisted horror film where the trees come alive and strangle unsuspecting passersby, and locals believe it’s home to potent terrestrial spirits. Sai Ngam is supposedly the largest of these banyan groves in Thailand, spanning an area of some 1,350 square metres. A series of dirt and brick paths meander beneath the trees, and the grove is surrounded by water on all sides." [sumber : travelfish]
 Serius, tak penah saya lihat suasana seperti ini. Tercari juga pokok induk tapi tak tahulah yang mana satu, semuanya kelihatan sama aje..

Dalam separa pasrah saya melangkah juga ke banyan tree bila lihat kawan-kawan lain awal-awal lagi dah masuk. Benci rasa ne. Meremang dan seriau. Ishh, janganlah ada yang 'mengikut' kami nanti. Ada beberapa buah temple dibina dalam kawasan ini. Nak tilik nasib pun boleh di sini tapi kami pilih untuk cari lokasi untuk berkelah. Bila kawan-kawan cadangkan untuk makan di tengah-tengah kawasan ini, nak tak nak saya kena suarakan apa yang saya rasa. Nasib baiklah kawan-kawan faham apa yang berlaku dan kami ambil keputusan untuk cari lokasi di luar kawasan banyan tree ini. Percaya tak, keluar je dari situ kepala saya terus ok, rasa seriau dan meremang terus hilang. Tapi bila saya cuba memandang ke dalam, sakit kepala itu tiba-tiba akan datang balik.

Lunch kami - nasi putih, daging dendeng dan sambal jawa (mak tasyha yang bekalkan; terima kasih makcik) berserta kicap manis ABC.  Polisteren tu pula kami minta dari hotel hehehe.

Perut dah kenyang, kami bergerak ke sisi lain Sai Ngam. Waaaaa, rasa nak hantuk je kepala ke akar pokok tu. Cepat-cepat gerak dan ambil gambar, jom blah dari tempat ne!

Layan gambar.
 Berselirat
Best kalau dapat main nyorok-nyorok di sini hehehe
  Selain terbayangkan cik pon bertenggek di sini di malam hari, saya terbayang ular tiba-tiba jatuh/muncul dibalik dedaun/akar yang berselirat.
 Bangunan putih yang kelihatan tu adalah "spirit house". Kawasan ini ditutup kepada pengunjung, tak tahulah kenapa. 

Waktu saya sedang ambil gambar berdekatan tasik saya diekori oleh seorang budak perempuan. Saya takde idea siapa beliau, bila ditanya dia hanya tersenyum dan dia asyik tunjuk ke kamera saya.Bila saya beralih ke lokasi lain, dia tetap ada seperti guide. Bila saya ambil keputusan keluar dari kawasan ini dia pun hilang begitu sahaja. Tak tahulah di mana dia menyorok huhuhu.
Lokasi ini, budak perempuan tu yang bawa. JM juga turut bersama saya di sini. Cantik tapi suasana keseramannya agak berganda di sini.

Dari Sai Ngam, kami sepakat untuk kembali ke Korat dan bergerak ke Udon Thani seawal mungkin. Cukuplah kot di Phimai. Dua lokasi yang kami nak sangat singgah berjaya kami singgahi. Sebelum itu, kami minta driver singgah di di Masjid Al-Ridwan untuk aktiviti wajib.

* bersambung

You Might Also Like

32 comments

  1. alamak...membacapun tetiba terasa seram...hahaha. Awk ni jenis boleh rasa kut benda2 pelik. Kak ipar saya jenis gitu..dia boleh rasa tempat tu elok ke tak ke..aishh..pelik plak. Budak tu ntah ntah..errrrr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkinlah kot zila...bila fikir2 balik sebenarnya ada baiknya kelebihan ini..cuma kalau rasa tu terlalu kuat, saya sendiri jadi takut..tu yang tak sanggup huhuhu..budak tu? ahh org kot hehehe

      Delete
  2. seram jugak baca nya, tapi kalau orang tak tahu ok kot.

    ReplyDelete
  3. Seram juga membaca alkisah anda...pokoknya cantik...saya suka

    ReplyDelete
  4. Baca cerita zilla ni seram plak. Teringat cerita dekat Phuket masa tu bercuti bersama famly. Adik dgn ayah jalan-jalan tepi laut berdua je..tetiba ayah cakap..budak pompuan tu masuk hutan tu nak pergi mana..yg peliknya adik saya tak nampak budak pompuan tu, bila dia tanya mana? Ayah cakap la yg lalu depan kita tadi baru lepas mandi laut..dia jalan terus masuk hutan..last2 diorg patah balik ke kawasan yang ramai orang...kejadian tu dekat salah sebuah pulau2 kecil dekat Phuket. X ingat dah namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuhh, kisah kamu lagi seramlah Dayah..mujur takde apa2 yang berlaku...

      Delete
  5. Tak tergerak ke masa tu nak baca apa-apa ayat... budak tu ntah ntah h****

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2 yang dibacanya En.Mie hehehe..budak tu? org kot..saya tgk kakinya elok je jejak ke tanah :D

      Delete
  6. Ehem ...sya pun...rasa tak selesa je...nak cepat2 kluar . Klau sorang2 sah tak masuk pun.....tengok dari luar je la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...rasa tak selesa tu membuak2kan kat sini en.alias...saya stress giler nak layan rasa tak selesa tu..kamera pun main klik je..tak kuasa nak adjust setting...

      Delete
  7. ish, seram baca ni..tempat cantik by the way...

    ReplyDelete
  8. Dah berapa kali ko kena kejadian 'ternampak' sebelum ni kan. Sibaik kali ni xde yang tunjuk diri. And aku harap budak perempuan tu memang real. JM nampak dia gak kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..tapi tak separah waktu di bromo dan phnom penh tempohari, Bibie...budak tu aku yakin dia manusia biasa.cuma aksi dia tu sedikit mencurigakan...

      Delete
  9. Ha'a....Zilla mmg ada rasa 'seram' tu..nasib baik JM x de rasa apa2 waktu tu snap sana snap sini tanpa ada rasa something weird..tapi maybe ada 'sesuatu' kan Zilla sbb tempat ni kan ada kuil dorang memuja...

    Aha..Bie...budak tu mmg org betul tetapi tidak berkasut...dia tunggu je kami utk hulurkan 'something'...kasihan!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp, misteri nusantara habis tmpt tu...JM, perasan tak budak aksi budak tu masa menyelinap atas pokok? saya rasa sedikit pelik..tapi entahlah..biarlah...

      Delete
  10. Cantik gambar nya. Tapi memang terasa seram jugak tengok pokok berselirat cenggitu. Ikut kata hati paling selamat kan bila kat tempat2 macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gambar pun dah seram, realitinya lagilah ajla huhuhu..

      Delete
  11. seram dan cantik. nasik tu nampak sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haruslah Ren hehehe...kitaorang makan lauk pauk tu sampai ke titisan terakhir tau :D

      Delete
  12. cantikk tp mcm byk misteri je..lagi2 tmpt 'pemujaan' diorg ni...N klu dh rs xsdp rs xbest tu mmg xla...nk senyum pn xboleh..hoho..

    alhamdulillah xde yg pelik2 terjadi pd zila dan kwn2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...payahlah kalau nak senyum pun tak boleh N..syukur takde apa yang berlaku N...

      Delete
  13. Mungkin tempat jin tuh Mbak Zilla. Mungkin perlu banyak-banyak baca doa-doa dan ayat-ayat pengusir syetan sebelum masuk ke situ. Serem banget ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi hahaha!yang penting kena beringat kalau masuk tmpt2 begini, betul tak mas?

      Delete
  14. singgah pertama kali disini. dari blog sis JM...
    baca di blog sis JM macam tempat biasa.

    tapi bila baca disini seakan luar biasa.

    tapi memang nampak seram

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah blog saya ini dan selamat membaca hehehe...

      Delete
    2. nampak biasa ye aRz..itu baru gear normal belum masuk gear 1 lagi hihihih

      teruskan membaca blog ni..citer menarik gambar pun cantik..org nya cool dan kelakar :-)

      Delete
  15. memang nampak agak seram tempat nie..
    mrs dapat lunch macam tu pun sangat puas hati dah..menyelerakan

    ReplyDelete

Subscribe