Laos : Part I

Monday, November 19, 2012

Assalamualaikum..

9 hari di bumi Laos, jejak aje kaki di Malaysia terus demam hahaha. Terkejut dengan perubahan cuaca, kot hehehe. Cuaca di Laos saat ini terutamanya di south sangat panas terik dan berdebu; sangat berbeza keadaannya dengan di Malaysia.  Macam-macam nak kongsikan di sini tetapi tunggulah dulu ya :D

Kuang Si Waterfall, Luang Prabang, Laos

Sebelum itu, saya nak kongsikan sedikit tips buat kawan-kawan yang berhajat untuk ke Laos. Moga ianya akan membantu kawan-kawan untuk membuat perancangan.

Wang
1. Matawang utama adalah Kip. Kip memang tidak bisa diperolehi di Malaysia. Jadinya, kawan-kawan perlu menukar RM kepada USD terlebih dahulu. Tiba di Laos, barulah ditukar kepada Kip. Money changer mana yang menawarkan harga terbaik untuk Kip? Untuk makluman, tiada beza pun antara MC di airport atau MC di sekitar Vientiane. Harga terkini yang kami perolehi 1USD = 7995 Kip.
2. Selain dari USD dan Kip, Thailand Baht juga diterima pakai di Laos.
3. Ringgit Malaysia tidak diterima di Laos. Sebut Ringgit Malaysia/RM pun derang dah ala-ala blurr (sadis!!) huhuhu

Transport
Perlu banyak study mengenainya sebelum kena cekik.
1. Jarak antara airport dan city center cuma sekitar 3km sahaja. Transport paling murah adalah tuktuk yang boleh diperolehi diluar airport (perlu berjalan sedikit ke jalan besar). Harga tuk tuk sekitar 10,000 - 30,000/person.
2. Untuk ke South Bus Terminal (10km dari Talat Sao) ada 2 cara iaitu tuk tuk dengan tambang sekitar 10,000kip - 30,000kip/person (perlu tawar-menawar) atau pun public bus dengan tambang 5,000kip.
3. Manakala untuk ke Northern Bus Terminal tambang sekitar 10,000kip/person (juga kena pandai tawar, kalau tidak mahu melayang 50,000kip/person).
4. Mengenai public bus, perkhidmatannya adalah sehingga jam 3.00pm - 4.00pm sahaja. Selepas waktu ini, pilihan yang ada hanyalah tuk tuk atau pun teksi.
* untuk harga tuk tuk / public transport di Pakse dan Luang Prabang, saya akan ceritakan secara berasingan.

Hostel/Hotel
Banyak sangat pilihan, jadi saya tidak rasa ianya akan memberi masalah. Tanya sahaja poket, berapa ketebalannya.

Makanan
Laos, bukanlah negara Islam jadinya makanan halal memang tidak banyak pilihan. Di Vientiane ada beberapa restoran halal. Begitu juga di Luang Prabang. Manakala di Pakse, ada 2 restoran yang mengaku halal. Cuma terpulang pada kita untuk meraguinya atau pun tidak. Pilihan terbaik, bawa bekalan makanan dari Malaysia - inilah yang kami lakukan.

Rasanya, cukuplah setakat ini dahulu. Mungkin list ini akan saya update dari masa ke semasa. Maklumlah banyak sangat yang nak dikejar saat ini. Jadinya, jumpa lagi, I'Allah.

You Might Also Like

43 comments

  1. hoye..hoyee..org pertama komen..ehehe...cantik nyer Kuang Si Waterfall tu...tips yang yang amat berguna untuk travel ke sana..terima kasih Zilla. Tak sabar nak baca next entry..cepat update tau :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoyeee tahniah2 hahaha...kuang si memang cantik tapi ada lagi waterfall yang lebih cantik darinya tapi yg tu tungguuuuu :D

      Delete
  2. salam...rase cam tak sempat..je nak tggu u punya stories...aduyaii
    saya and family (4pax)...inshAllah akan ke sana 22/11..kalau betul plan..ni insaAllah...balik 30/11..vientiane-udon thani- chiang mai - bkk- penang.

    kalu ade tips..yg bole share kat saya
    aidil17@gmail.com
    thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi aidil..
      rencananya nanti bagaimana?ambil public transport atau bagmana ya? kalau nak ambil bas ke udon thani, langsung aje bus terminal di talat sao/morning market tapi harga saya tak sure berapa kip..

      make sure byk minum air ya sebab cuaca sangat kering..kalau nak cari ole2, boleh ke talat sao(morning market) dan belakangnya ada talat mall- satu2 shopping complex yang ada di vientiane.kalau malam hari singgah aje di night market berdekatan dgn mekong river..apa pun, jangan lupa tawar kalau tidak sure kena pancunglah sebab kadangkala harga yang derang tawarkan sangat mencekik darah...

      Delete
    2. thks...zila for quick reply

      kalau ikut plan...sampai je airport nak terus ke boarder
      mungkin stay 1 night nong khai..esok plak ambil bus malam..ke chiang mai dr udon thani...stay 2mlm..ambil night train ke bkk...stay 2mlm
      ambil night train to penang...tros blk KL
      dr wattay airport nk ke Talat Sao market,,berapa kos tu?

      tight budget la,,sis...pepaham..jelaa satu family berbackpack....semua kena cover..ooo...hihihi
      thks

      Delete
    3. wow, saya baca pun megah..dasat ne hehehe..apa pun, happy holiday..moga apa yang dirancang, berjalan dgn lancar..

      dari airport ke talat sao:
      1) teksi - lebih kurang $7/taxi
      2) kalau tuk tuk airport - lebih kurang 30,000kip/person
      3) tuk tuk luar airport - 10,000kip/person (yg ne kena tawar betul2)

      Delete
    4. salam.....alhamdulillah...family bacpackers kami semuanya bejalan lancar..transSiam...9 hari/ 8 mlm.
      KL-Vientien - Nongkai -Chiang mai- Bkk (kanchanaburi)-Penang- KL
      4pax traveler kos RM3.5k all in.

      thks zila...

      Delete
    5. Alhamdulillah..syukur semuanya berjalan lancar..ada share di mana2 pengalamannya ini?kalau ada,sharelah dgn saya...manatau boleh dijadikan panduan pula..

      Delete
  3. wah lamanya di laos.
    Teruskan bercerita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9 hari terasa macam 9 bulan..terasa lambat sgt waktu beredar di sana huhuhu..

      Delete
  4. cantik giler gambar waterfall tu,macam wallpaper!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih, orga..kalau realiti, lagi cantik tau!! :)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. rindu nk tgk bintang2 di langit PAKSE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikkk??mr lone tak rindu, kah?? hahaha

      bintang2 di Pakse memang terbaik..rasa macam nak capai aje, kan?

      Delete
    2. yang tu.. dalam kenangan.. kekkkeee.. gile bayang aku dengan wajah die.. kekkkeeke..

      Delete
    3. hahaha gelak guling2 aku dibuatnya :D

      aku belek2 gambar2 yang ada, aku ada gambar dia tapi dari belakang lah hehehe..nyesal tak ajak dia bergambar ramai2, last day tu hehehe *opss, maksd aku bersekali dgn anaknya :D

      Delete
    4. x pe la.. ada reason aku nk repeat balik ke pakse.. hhehhee..


      Delete
    5. lor... masih tak dapat lupakan dia ker??? hehehehehe...

      Delete
  7. thanks for sharing... nice pic.. tak sabar nak tgk pic yang lain2..

    ReplyDelete
  8. Hi Zilla, nice capture of KuangSi! Time saya disana ramai betul 'monyet' yang sedang melompat so susah nak dapat gambar yang betul2 clean. Btw saya ada terserempak sekumpulan budak perempuan bertudung di Luang Phrabang sedang menyopping tshirt di nite market, tak sure mereka adalah kamu atau tak (maaflah kalau saya tak kenal)hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Niza..terima kasih.agak bernasib baik sebab waktu kitaorg tiba org tak berapa ramai..waktu nak gerak turun barulah rombongan2 cik kiah tiba :D.kit bertembung di gerai crepes.awak siap angkut kening lagi kat saya tau :) dan kami bergerak b'5 disitu ;)

      Delete
  9. I'm waiting for ur next entry.. manatau kot boleh buat pedomanan :)
    InsyaAllah ujung mingu ni saya bertolak ke bkk.. dok berkira2 nk lajak ke chian mai @ siam reap.. tetiba dok dpt wahyu psl loas plk...sbb tiket flight blk KL mcm boleh ditterima akal..teringin plk nk jejak ke Luang Prabang..OMG belum start travel saya sudah lost..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe lost tu, biasalah.saya juga selalu jadi macam tu..walaupun cuma 4++km tetapi perjalanan boleh cecah 10-12j sebab jalannya yg bengkang-bengkok..so awk kena plan betul2 agar masa dpt digunakan sebaik mungkin..dah alang2 ke LP lajak terus lah ke Van Vieng..cantik tempat ne tapi sayang kitaorang tak singgah pun sebab takde masa...apa pun, enjoy ur trip, ya!! :)

      Delete
  10. tak sabar nak tunggu cerita laos..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe entah bilalah nak start, norh..byk sgt aktivitinya saat ini :)

      Delete
  11. Haha awak ke tu? Saya nak tegur tapi takut salah org. Tgk awak pun diam aje saya suspek salah ler tu. Takde rezeki nak sembang pjg, mlm tu kami gerak balik ke VTE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha takpelah Niza..at least kita dah bertukar senyuman pun cuma tak sempat nak bertegur sapa aje hehehe..bukan diam sebab sombong tau tapi diam sebab mulut penuh dgn crepes yang tak sedap :D..kalau saya buka mulut time tu, sungguh tak senonohlah rupanya hahaha..berapa malam awak di LP? tak sabar nak baca pengalaman awak ne..cepat2 update ya hehehe

      Delete
  12. part 2, part 3, part 4 please please,,heheh xpe xpe sabar sabar :)

    ReplyDelete
  13. Oooo..makanan halal tak banyak. Kena mkn roti atau buahlah nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg tak banyak kak maklumlah bukan negara islam..ada pun, harga not bad so kalau nak jimat better bawa makanan sendirilah..takat nak beli nasi dan telur dadar tu bolehlah beli di mana2 kedai (asalkan tiada rasa was2)

      Delete
  14. salam..perlu bt visa x ke sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.
      Jgn risau, tak perlu visa pun utk ke laos :)

      Delete

Subscribe